2024-07-16 04:25Pressmeddelande

Årets mest välbesökta dag i svenska djurparker

Besökare och elefanter i Borås djurpark

Tisdagen i vecka 28 är årets mest välbesökta dag i Sveriges djurparker och akvarier, så även i år. Den 9 juli besökte mer än 55 000 personer SDF:s medlemsparker.

– Det är ett välkänt faktum i djurparksvärlden att just tisdagen vecka 28 är den mest välbesökta dagen under hela året. Så har det varit under många år, säger SDF:s styrelseordförande Christine Karmfalk.

SDF (Svenska Djurparksföreningen) har 14 medlemsparker i Sverige – från Ystad i söder till Lycksele i norr. Tillsammans tar man emot drygt 9 miljoner besökare årligen. Dessutom besöks djurparkerna av hundratusentals skolelever i utbildningssyfte varje år. Besöken är ett viktigt led i arbetet att medvetandegöra barn och vuxna om vikten av den biologiska mångfalden samtidigt som det är ett tillfälle att möjliggöra närhet till djur och natur.

– Upplevelser i djurparker berör och engagerar. Det är extra roligt när många väljer att semestra hemma och besöka våra parker, det innebär att vi får fler möjligheter att visa och berätta om vårt arbete och våra djur. Det bidrar sannolikt till att fler värnar om den biologiska mångfalden, säger Jeanette Lindström, VD för Borås Djurpark.

Flest besökare var det på Skansen tisdagen den 9 juli, 18 000 personer var på plats. Tätt följda av Kolmårdens djurpark som tillsammans med Kolmårdens Tropicarium tog emot dryga 12 000 gäster.

– Hittills har vi sett en stark tillströmning av besökare till oss under sommaren, vilket betyder mycket för vårt viktiga arbete för djuren som fortsätter året om, säger Rickard Sjödén som är VD för Tropicarium Kolmården.

Men vilken dag ska man gå om man vill slippa köa?

– Vill man undvika trängsel är måndagar de minst välbesökta dagarna, tipsar Christine Karmfalk. Tisdagar och lördagar är de mest intensiva dagarna i våra anläggningar medan måndagar och fredagar generellt sett är lite lugnare. Sedan påverkas gästantalet givetvis av vädret en hel del. Regniga dagar kan man dessutom alltid gå till akvarierna och tropikhusen.

Nu väntar ytterligare fem veckor med hundratusentals semesterfirande djurparksbesökare och det återstår att se om tisdagens rekordnotering håller sommaren ut även i år.

Besöksantal per park

Rickard Sjödén
VD Tropicarium Kolmården

Om Svenska Djurparksföreningen

Svenska djurparksföreningen är en branschorganisation som samlar 19 djurparker, akvarier och tropikhus i Sverige, Norge och Finland. Tillsammans arbetar vi med att öka kunskapen om djur och natur för att bevara hotade arter och deras livsmiljöer, allt i syfte att värna den biologiska mångfalden och bidra till en hållbar utveckling.

Christine Karmfalk