2023-09-26 05:50Pressmeddelande

Bra sommar för medvetna djurparker

Bongoantilop

Familjeaktiviteter och fokus på att engagera besökare i naturfrågor och arbetet med att bevara hotade djurarter har bidragit till en bra sommar för svenska djurparker – något som speglas i höga besökssiffror på flera platser. Tillsammans har svenska djurparker 8,5 miljoner besökare årligen vilka spelar en avgörande roll i djurparkernas arbete för hotade djurarter och deras livsmiljöer.

De som satsat på boende och familjearrangemang, samt inomhusanläggningar, hade mest framgång i år.

Meningsfulla upplevelser lockar

Många semesterfirare söker aktiva och meningsfulla upplevelser under semestern, och ett besök på en djurpark eller ett akvarium som aktivt arbetar med bevarande av hotade djurarter tilltalar den medvetna turisten.

– Vi har haft en succésommar och slagit alla rekord, berättar Elin Harlos på Tropikariet Helsingborg.  Här kan barn mellan åtta och tretton år kan få pröva på att vara djurskötare för en dag och lära sig ta hand om djur och lära sig om deras behov.

En annan park med många nöjda besökare är Borås djurpark.

- Vi har haft mycket nöjda besökare som uppskattat våra nyheter i parken, vårt Wildlife Camp som varit välbesökt. Vi har sålt rekordmånga övernattningar i år, trots vädret. En kalv av arten Östlig bongoantilop föddes i parken och det är extra roligt då det är en akut hotad art.

Över 3 000 nya arbetstillfällen under högsäsong

Under högsäsong anställer de svenska djurparker som är medlemmar i Svenska Djurparksföreningen nästan 3000 personer utöver de drygt 800 fast anställda.  Djurparkerna är ofta viktiga regionala besöksmål och ger positiva effekter på näringslivet i stort i regionen.

Bland säsongspersonalen finns många ungdomar som får sitt första jobb. Ofta är det djuren som lockar, men det finns många olika typer av arbetsuppgifter på en djurpark som lockar sommarjobbarna. Men det går inte att säga vilket jobb som är mest populärt.

- Det beror precis på vilket jobb man är intresserad av, berättar Richard Berglund på Ölands djurpark.  En del älskar att arbeta nära djuren, andra tycker att det är fantastiskt roligt att köra karuseller och att ha koll på det tekniska, andra trivs som bäst med att ta emot gäster i receptionen. Vi erbjuder något för alla.

62 000 skolelever lär sig om djur och natur varje år

I och med höstens inträde sätter utbildningsverksamheten i gång. Över 62 000 elever får årligen utbildning i djur och natur och deras livsmiljöer på djurparker runt om i landet. Skolverksamheten hos parkerna anpassas till läroplanen och syftar till att värna den biologiska mångfalden och ger kunskap om hur man bidrar till en hållbar utveckling.

Om Svenska Djurparksföreningen

Svenska Djurparksföreningen är den ledande branschorganisationen för djurparker, tropikhus och akvarier i Sverige, Norge och Finland. Föreningen driver branschens utveckling och företräder den gentemot myndigheter och politiker. Utöver det är föreningen en hållbar aktör inom djur och natur, som möjliggör samarbete och utveckling inom ett nätverk av djurparker.

Verksamhetsledare, Svenska Djurparksföreningen
Helena Håkansson