2023-10-14 20:29Press release

Historisk VM-final i GeoGuessr avgjord på SPACE

SPACE ArenaPieter ”Consus” Noordijk världsmästare GeoGuessr 2023_SPACE

Det allra första världsmästerskapet i det svenskproducerade spelet GeoGuessr avgjordes under lördagen. Framför ett fullsatt Space Arena i centrala Stockholm höjde Pieter ”Consus” Noordijk från Nederländerna pokalen till dånande applåder efter en rafflande final mot fransmannen Mathieu ”Blinky” Huet.

Efter två intensiva speldagar stod det klart att Pieter ”Consus” Noordijk skulle möta Mathieu ”Blinky” Huet i finalen av GeoGuessrs första världsmästerskap. Det svenskproducerade spelet, där spelare placeras digitalt på en slumpmässig plats på jorden för att sedan lista ut sin exakta position, höll sitt mästerskap på den berömda Space Arena i Stockholm. När finalen var över, gav de närmare 500 åskådarna Consus stående ovationer för en prestation som kommer att gå till historien. Som vinnare, tar han med sig över 160 000 kronor hem.

- Jag kunde aldrig föreställa mig att jag skulle stå här. Det känns galet och helt otroligt, säger Pieter ”Consus” Noordijk, världsmästare i GeoGuessr.

- Det har varit spännande dagar och tävlingar med slutsålda biljetter, fantastiska fans och otroliga världsspelare på SPACE. GeoGuessr har en enorm community med miljontals spelare globalt. Ett evenemang av den här kalibern är en stor ära för såväl Stockholm som SPACE, säger Liana de Wit, Head of Commercial SPACE.

VM-finalen lockade över 40 000 samtidiga tittare och sändes på mer än 10 olika språk, vilket ytterligare understryker GeoGuessrs globala genomslagskraft som både spel och fenomen.

- Det har varit helt fantastiskt att få anordna detta firande av GeoGuessr tillsammans med vår community, både här på plats och för dem som följt oss online, säger Daniel Antell, VD för GeoGuessr.

Om GeoGuessr
GeoGuessr är ett inlevelserikt online spel som tar dig på en resa över hela jordklotet från din skärm. Det grundades 2013 av Anton Wallén och har sitt säte i Stockholm. GeoGuessr har lockat en global användarbas på över 60 miljoner och kombinerar utforskning, geografi och intuition. Spelarna utmanas att gissa sin plats med hjälp av Google Street View och användargenererade kartor. Det är inte bara ett spel; det är en öppen inbjudan till att uppleva spänningen av geografisk upptäckt på ett unikt och spännande sätt.

ABOUT SPACE

Space is a digital culture center in the heart of Stockholm city. A physical meeting place for the digital generation. Our concept combines key ingredients of digital culture – gaming, music, content creation and digital knowhow, all under one roof. We offer an inclusive environment for people to connect, collaborate and create – enabling communities to thrive and explore new opportunities. www.space.cc About Pophouse Entertainment Pophouse Entertainment was founded by Björn Ulvaeus and Conni Jonsson in 2014. The company owns and operates ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus, Hasselbacken and Space. www.pophouse.se Om Space Space är ett digitalt kulturcenter i hjärtat av Stockholm. En fysisk mötesplats för den digitala generationen. Här kombineras några av de viktigaste ingredienserna inom digital kultur–gaming, musik, content creation och digitalt know-how, allt under samma tak. Ett inkluderande hus där människor kan träffas, samarbeta och skapa tillsammans –ett community där nya formationer och affärsidéer tar fart. www.space.cc Om Pophouse Entertainment Pophouse Entertainment grundades av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson 2014. Företaget äger och driver ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus, Hasselbacken och Space. www.pophouse.se

CONTACTS

Press contact SPACE