2023-05-31 09:46Press release

Fem tips til en aktiv ferie på Sint Maarten

Her i Norden elsker vi at være aktive på ferien, være udendørs, nyde godt vejr og selvforkælelse. De fleste forbinder Caribien med sol og strand og god musik, men de færreste ved hvilke andre aktiviteter den Caribiske ø-stat Sint Maarten byder på.

Den lille todelte ø St. Maarten har et væld af muligheder for sport og aktiv ferie...

Øen er kendt for det Heineken Regatta som fandt sted her i starten af Marts, hvor professionel sportssejlads er i centrum på hele øen, men Sint Maarten har endnu flere aktiviteter på vand, og også på land, og endda i luften. Vi har samlet 5 tips til aktiv ferie på St. Maarten:

Padel tennis

Hvis du er ikke er hoppet med på bølgen af Padel Tennis endnu, er Sint Maarten det perfekte sted at prøve kræfter med denne sjove sport. Er du allerede dedikeret padel-elsker så behøver du heller ikke savne din sport mens du er på strandferie - der er nemlig rig mulighed for at træne og spille på alle niveauer. Sint Maarten har nu en professionel Padel Tennis klub og op til flere baner.

Padel Tennis er en af verdens hurtigst voksende sportsgrene - også på Sint Maarten - og med god grund. Udover at være en sjov og social sportsgren, er det også en sportsgren, der er meget underholdende for tilskuere.

SXM PADEL Group åbnede SXM PADEL CLUB i 2021 som den første padel tennis klub på St. Maarten. Klubben har allerede 2 baner. Du kan passe Padel tennis ind i dine andre ferieaktiviteter, da de har lange åbningstider: Mandag - lørdag: 07.00 til 23.00 // Søndag 7.00 til 11.00.

En tredje bane er ved at blive bygget og forventes at stå færdig i løbet af maj måned 2023. Desuden har Sint Maarten den første og eneste single bane i hele Caribien. St Maarten spås forståeligt nok til at blive den primære Padel Tennis destination i regionen, så kom og vær med på Padel-boom-bølgen!

Vandreture og zipline

Vidste du at i Sint Maarten finder du verdens stejleste zipline? Den starter på toppen af Sentry Hill, det højeste punkt på den hollandske del af øen, Sint Maarten. Her er det Rainforest Adventures, der står for The Flying Dutchman ziplining tours. At suse ned af denne 320 meter høje zipline er et must for adrenalinelskere og eventyrere.

Du kan nå Rainforest Aventures på toppen af Sentry Hill ved at vandre eller via Soualiga Sky Explorer stolelift, som samtidig giver dig 360 graders uforstyrret udsigt over øen. Fra toppen af Sentry HIll kan du også spotte øerne Saba, St. Barths, St. Eustatius og Anguilla.

Vandreruter er der masser af i Sint Maarten. Prøv f.eks. at følge den spektakulære Back Bay Trail, der går langs østkysten af Sint Maarten, og som bringer dig fra Guana Bay til Point Blanche, forbi Devil’s Cupper, eller Natural Pool som den også kaldes, på vejen.

Det er en moderat vandretur på 2.6km som leder op til denne guddommelige naturlige pool, fantastisk til en privat svømmetur, eller til at holde picnic ved og få nogle uovertrufne billeder. Det utrolige naturlige vidunder ligger lidt afsides, hvilket gør det til en mere intim oplevelse, og nogle store smukke kampesten ligger strategisk og beskytter poolen fra bølgernes hårde tag - så du kan slappe helt af i ro og mag.

Hvis du er mere til kulturelle gåture, så bør du tage på SXM Art Walk i Philipsburg. Det er resultatet af et projekt der hed Color me SXM hvorigennem 12 lokale artister blev udvalgt til at lave 12 vægmalerier rundt omkring i byen, med den intention at bringe mere farve ind i bybilledet i Philipsburg.

Du kan downloade kortet online og udforske de talentfulde kunstneres værker på en vandretur gennem Sint Maartens hovedstad.

Aktiv på vandet!

Guana Bay er det bedste sted at surfe på hele øen, men kun anbefalet for erfarne svømmere. Windsurfere og kitesurfere finder fantastiske forhold på de 37 strande, som øen kan bryste sig af.

Den ideelle strand afhænger af vindforholdene og vejret på dagen, men med en gennemsnitlig vindhastighed på 13 knob året rundt, er St. Maarten det perfekte sted for surfere med forskellige erfaringsgrundlag. Professionelle kan med fordel vente til sæsonen December-April hvor passatvindene bringer gennemsnitlig 15-18 knobs vindstyrke.

Jet-Ski er en anden fænomenal måde at udforske den utroligt smukke kystlinje i Sint Maarten. Lej enten på egen hånd og gå på opdagelse eller deltag på en guidet tur. Et rigtig godt sted at starte er Great Bay Beach som har mange udlejningssteder. Dem som ønsker højere adrenalinniveau kan også prøve kræfter med Flyboarding eller hoverboarding, eller prøve at dykke eller snorkle!

Golf

Mange ved ikke, at den lille ø St. Maarten er hjem for en 18-huls golfbane - lige ved Princess Juliana lufthavnen og Mullet Beach. Du kan købe dagspass og spille når som helst.

Efter et spil, kan du slentre ned til Mullet Bay og køle af, eller tage den 5 minutters køretur til Maho Beach og nyde udsøgt mad og underholdning. Golfbanen er designet af Joseph Lee, ligger omkring en lagune, og er spækket med palmetræer og tropiske blomster - det smukkeste sted at besøge for golf-entusiaster.

Bliv ét med naturen

Hvad end du leder efter familievenlige aktiviteter eller bare gerne vil afkoble fra hverdagen og virkelig dykke ned i naturen, så er guidede rideture eller cykling på en af de mange stier og cykelruter på Sint Maarten lige hvad du trænger til. Det er nemt og bekvemt at leje cykler i Philipsburg, og du kan snildt cykle med små børn på fortovene i byen.

Begyndere kan tage ruten fra Cay Hill til Mullet Bay, mens mere erfarne cykelryttere kan prøve kræfter med ruten fra Bellevue til Marigot. Der er også en avanceret mountainbike rute til der går helt op til Pic Paradis - denne rute anbefaler vi dog at man tager sammen med en guide.

At ride på hesteryg med børn er ideelt i Cay Bay, hvor man kan få guidede ture langs med stierne. Du kan udforske de smukke frodige bakker og billedskønne strande i Seaside Nature Park på hesteryg. Det, at opdage øen til hest, giver en helt anden fornemmelse af fredfyldthed og giver dig muligheden for at synke ned i landskabet og blive en del af det, med kun naturens lyde omkring dig.

For mere information, kontakt Lotte

About Sint Maarten

St. Maarten is a beautiful and versatile destination with a rich culture, white sandy beaches, lots of greenery, tropical atmospheres and a mix of all kinds of different cuisines. Located in the Carribbean, Sint Maarten is the Dutch part of the small island, and makes geographically makes up the 44% of the divided island (the remaining 66 % being Saint Martin - the french part).

Lotte Kühn Laugesen
PR Executive