2019-03-01 15:00Pressmeddelande

Qnister AB utnämnda till årets inkubatorbolag

Guldenen är Science Parks utmärkelse till årets inkubatorbolag och tilldelas det företag som utmärkt sig mest under året. Priset har delats ut årligen sedan 1997 och i år är det Qnister AB som kammar hem utmärkelsen.

Qnister är leverantör av produkter och tjänster kopplade till dataskyddsförordningen, GDPR. En av företagets produkter är en molntjänst som skapar struktur i GDPR-arbetet utan att kunden ska behöva vara jurist för att förstå vad som ska göras. Bakom idén står Qnisters grundare Anna-Lena Isaksson och Emelie Terlinder, bolagsjurister på Insatt AB, som tidigt insåg att det fattades ett strukturerat verktyg där kunderna själva skulle kunna jobba med att uppfylla lagkraven kring GDPR. I slutet av 2017 förstärkte Camilla Danielsson teamet när hon klev in som VD och delägare i bolaget.

Kriterierna för utmärkelsen är att affärsidén är unik, att företaget är en god förebild, att företaget ekonomiskt och resultatmässigt utvecklats väl under det gångna året samt att det finns goda förutsättningar för att lyckas framöver. Qnister uppfyller samtliga kriterier och tar därmed hem Guldenen med motiveringen:

"Entreprenörerna bakom Qnister gav sig på det tuffa arbetet att, på kort tid och med en tydlig deadline, omvandla den svårbegripliga GDPR-förordningen till ett lättanvänt verktyg. På ett skickligt sätt har de sedan paketerat och kompletterat molntjänsten med kringtjänster för att passa kundernas behov – vilket bekräftas av den höga kundtillväxten. GDPR-tjänsten är dessutom bara början på en spännande resa. Fler tjänster ligger i framtidsplanen, där kunden kommer att kunna “qnistra” på egen hand även inom andra juridiska områden.”

Utmärkelsen delades under fredagsförmiddagen ut på Science Park i Jönköping. På plats fanns Camilla Danielsson och Anna-Lena Isaksson, tillsammans med delar av Qnister-teamet, för att ta emot utmärkelsen av Martin Harbäck, affärsutvecklare och ansvarig för Science Parks inkubatorprogram.

– Hundratals kunder och flertalet återförsäljare över hela landet på åtta månader; och ett positivt resultat redan under vårt första hela verksamhetsår – det är fantastiskt! Inkubatorsteamet och hela Science Park-miljön har varit dynamisk och väldigt inspirerande för oss, men har också utmanat oss, vilket man behöver på en sådan här resa. GDPR är på riktigt och ingen milleniumbubbla som man blir färdig med. Men det finns fler regler som företagen också behöver följa, och de tänker vi ta oss an i ett nästa steg, säger Camilla Danielsson, VD på Qnister, om året som gått och om framtiden.

– Att skapa en enkel och användarvänlig tjänst av ett område som är komplext och outforskat är bland de svåraste utmaningarna entreprenörer kan ge sig på. Qnister har lyckats med detta och det är glädjande att se att kunderna håller med, säger Martin Harbäck.

Tidigare har bland andra Bondtech AB, Trustcruit AB, och Infobric AB tagit emot utmärkelsen.

Om Science Park

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Martin Harbäck
Affärsutvecklare, ansvarig inkubatorn