2021-10-01 05:40Pressmeddelande

Nu öppnar nomineringen till Årets unga ledande kvinna 2021

Agnesa Selmani i videosänding på en datorAgnesa Selmani, gruppchef på IKEA Torsvik, utsågs till Årets unga ledande kvinna 2020.

För sjunde året i rad ska ”Årets unga ledande kvinna” i Jönköpings län utses. Under oktober kan allmänheten nominera ledare till utmärkelsen som lyfter kvinnor i ledarroller. Utmärkelsen startades 2015 när Ledarnas Jämställdhetsrapport pekade ut Jönköpings län som sämst i Sverige när det gäller andel kvinnor på chefspositioner.

2020 nominerades 120 unika personer i länet för sina ledaregenskaper, och vid en prisceremoni i mars i år utsågs Agnesa Selmani, född 1994, till Årets unga ledande kvinna 2020. Agnesa prisades för sitt arbete i rollen som gruppchef på IKEA Torsvik och sitt ledarskap som bland annat resulterat i högre frisknärvaro, produktivitet och kvalitet i teamet.

Alla kan nominera sina förbilder

På www.aretsungaledandekvinna.se kan allmänheten från 1 oktober till och med 31 oktober nominera kvinnor 35 år eller yngre  i Jönköpings län. Därefter påbörjas gallringsarbetet och under februari 2022 kommer en lista med 20-30 nya ledarförebilder att presenteras. En av dessa vinner högsta pris; individuell ledarskapscoachning och ett årskort hos Friskis. En av ledarna utses också till Årets unga styrelsetalang och vinner  en styrelseutbildning av StyrelseAkademien samt bereds plats som adjungerad ledamot hos ett företag i länet. Samtliga personer som tar plats på årets lista får åka på en gemensam inspirations- och nätverksresa med fokus på ledarskap.

Kollage av alla på listan för Årets unga ledande kvinna 2020

Ledarskapsförebilderna på 2020 års lista

Utvecklingen går framåt – men långsamt

Sedan initiativet till utmärkelsen togs har andelen kvinnor på ledande positioner i Jönköpings län ökat från 28 % till 36 % – men fortfarande finns mycket att göra, och skillnaderna mellan länets kommuner är stora. I Gnosjö är andelen chefer som är kvinnor 25 %, vilket är lägst i Sverige. Högst andel kvinnor i chefspositioner har Mullsjö med 45 %. Även när det gäller jämställdhet hos länets företagare och styrelseledamöter placerar sig Jönköping i botten av statistiken i landet. Här är endast 27 % av företagarna och 16 % av styrelseledamöterna kvinnor.

Om utmärkelsen Årets unga ledande kvinna

Årets unga ledande kvinna lyfter fram ledarförebilder i syfte att öka jämställdheten i Jönköpings län samt att inspirera fler kvinnor att bli ledare. Genom utmärkelsen byggs en lista av ledare med dokumenterad erfarenhet och kompetens, som kan användas som underlag vid rekrytering av exempelvis ledartjänster eller styrelseledamöter. Listan innehåller idag 144 ledare och chefer som utsetts bland hundratals nominerade genom en tuff urvalsprocess.

Utmärkelsen drivs sedan 2019 av Science Park och Handelskammaren Jönköpings län.

Arbetet genomförs med stöd av Combitech, Day Fotografi, Elmia, Fagerhult, FC Gruppen, FC Production, Friskis & Svettis, HSB Göta, IKEA, Jönköping Energi, JönköpingsPosten, Jönköping University, Kapsch TrafficCom, Knowit, Länsförsäkringar Jönköping, Länsstyrelsen i Jönköpings län, Poolia, StyrelseAkademien, En Produktionsbyrå, SAAB, WSA LAW och Yellon.

För ytterligare information, kontakta:

Linda Pålsson, projektledare
linda.palsson@sciencepark.se

Nana Björnberg, projektledare
nana.bjornberg@handelskammarenjonkoping.se

Om Science Park

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Linda Pålsson
Affärsutvecklare, ansvarig community