2021-02-04 06:55Pressmeddelande

De har chans att bli Årets unga ledande kvinna 2020

Kollage av alla på listan för Årets unga ledande kvinna 2020Kollage av alla på listan för Årets unga ledande kvinna 2020

Nu står det klart vilka som har chansen att bli Årets unga ledande kvinna 2020. Den 4 mars presenteras vinnarna i två olika kategorier på en prisceremoni.
– Det är fantastiskt roligt att synliggöra den enorma kompetens som finns bland regionens ledande kvinnor. Årets lista visar även att vi har en stor bredd av kompetens hos våra ledarförebilder i länet, vilket också är väldigt roligt, säger Linda Pålsson affärsutvecklare på Science Park Jönköpings län.

En lista på 120 nominerade har blivit 20 kvinnor som nu tar plats på den prestigefyllda listan Årets unga ledande kvinna. Sedan 2019 drivs projektet av Science Park tillsammans med Handelskammaren Jönköpings län. Nana Björnberg, kommunikatör på Handelskammaren och en av projektledarna, är nöjd med urvalet:

– Listan är inte bara en otrolig källa för valberedningar och rekryterare när de söker kandidater, experter eller föreläsare. Det är en fantastisk lista med kompetenta ledarförebilder som också inspirerar potentiella framtida ledare i Jönköpings län.

Årets lista visar på en stor bredd och innehåller personer från såväl organisationer som offentlig och privat verksamhet. Vi hittar bland andra en kostchef, en projektledare, en fastighetsmäklare, en butiksägare, en ledare inom Tjej- och Kvinnojouren samt enhetschefer inom kommunala verksamheter.

– Sett till alla de 120 unika ledarförebilderna som nominerades såg vi en än större bredd när det gäller kompetens. Vi såg även en vidare länsrepresentation än tidigare, säger Nana Björnberg.

Den 4 mars kommer två personer prisas lite extra under en ceremoni, då vinnarna av Årets unga ledande kvinna och Årets unga styrelsetalang presenteras.

Initiativet till projektet togs 2015 mot bakgrund av att Jönköpings län då var sämst i landet gällande antalet ledare som är kvinnor – med ett långsiktigt mål att nå jämställdhet.

I Almis senaste Styrelsekartläggning från mars 2020 rapporteras bland annat om att andelen bolag med kvinnor på VD-posten i riket ligger på 13 %. I Jönköping är siffran endast 8%, vilket är sämst i landetKvinnors andel av nytillkomna VD-platser 2019–2020 är 22 % i riket och 6 % i Jönköpings län. Allbrights rapport från oktober 2020 visar även att pandemin backar bandet vad gäller jämställdhet i näringslivet. Den röda listan över bolag som helt saknar kvinnor i ledningen växer och ingen bransch når längre upp till spannet för jämn könsfördelning.

– Jönköpings län är bland de sämsta i Sverige när det kommer till andel kvinnor på ledande positioner, andel styrelseledamöter samt andel kvinnliga entreprenörer. Science Park och Handelskammaren vill vara med och bidra till atnäringsliv, offentlig sektor, föreningsliv, ideella verksamheter och innovationssystemet i Jönköpings län blir mer jämställt. Detta är en viktig fråga för oss då mångfald genererar högre kollektiv intelligens, kan öka lönsamheten och ökar trivseln bland både män och kvinnor, säger Linda Pålsson.

Här är alla 20 nominerade

Agnesa Selmani, IKEA Torsvik, Jönköping
Ajnur Bilibani, Jönköpings kommun, Jönköping
Amanda Hilding, Axelent AB, Värnamo
Anna Elmeke, Husqvarna AB, Jönköping
Caroline Grahn, Bra Liv Väster vårdcentral Region Jönköpings län, Värnamo
Casandra Girdland, Husqvarna AB, Jönköping
Elina Fridell, Elbyrån i Vaggeryd AB, Vaggeryd
Emma Abrahamsson, Gislaved kommun, Gislaved
Hannah Runesson, Västbo Press AB, Gislaved
Julia Alfelt, Swedstyle AB, Jönköping
Lovisa Lidåker, AB BR. Wigells Stolfabrik och Lowali People and Culture Design AB, Jönköping
Malin Gustavsson, Lantmäteriet, Eksjö
Martina Lindström, IKEA Torsvik, Jönköping
Mary Gergess, Tele2, Jönköping
Mathilda Backstig, Sävsjö kommun, Sävsjö
Samija HondoHusmanHagberg, Jönköping
Sofia Hallin, Grant Thornton, Jönköping
Tania Karanja, Kvinno- & Tjejjouren, Jönköping
Tess Holm, Babyshop Group, Habo
Therese Lundell, Vaggeryds kommun, Jönköping

Vinnaren av Årets unga ledande kvinna presenteras den 4 mars och får ett årskort på Friskis & Svettis och ett specialanpassat ledarskapspris beroende på vem vinnaren blir.

Samtidigt presenteras också Årets unga styrelsetalang, som liksom tidigare får en styrelseutbildning av och medlemskap i StyrelseAkademien samt ta plats som adjungerad styrelseledamot i Handelskammaren Jönköpings län.

Samtliga ledarförebilder åker dessutom på en gemensam resa fylld av kunskap, inspiration och nätverkande.

Fakta Årets unga ledande kvinna

Årets unga ledande kvinna är ett projekt som startades 2015 av Ridsportalliansen. Syftet är att öka andelen kvinnor bland länets ledare genom att lyfta fram förebilder under 35 år. Med årets nominerade har totalt 144 kvinnor tagit plats på listan genom åren.

År 2019 tog Science Park och Handelskammaren Jönköpings län över projektledarskapet.

Era Gerguri står med Årets unga ledande kvinna-statyetten framför rosa upplysta draperier

Era Gerguri, Årets unga ledande kvinna 2019

I fjol utsågs Era Gerguri till Årets unga ledande kvinna 2019 och gjorde därmed de tidigare vinnarna Helén Truong (2018), Filicia Björkman (2017), Eva Skogeryd (2016) och Jennie Wall (2015) sällskap.

Om Science Park

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Linda Pålsson
Affärsutvecklare, ansvarig community