2020-03-04 12:24Pressmeddelande

Era Gerguri, Statens Servicecenter, är Årets unga ledande kvinna

Ida GerguriIda Gerguri

Under en prisceremoni på VY Skybar i Jönköping den 5 mars utnämndes vinnaren i utmärkelsen Årets unga ledande kvinna 2019. Era Gerguri, kontorsområdeschef på Statens Servicecenter, tilldelas i år den prestigefyllda titeln för sitt ledarskap. Under kvällen utsågs även Ida Jergell till Årets unga styrelsetalang 2019.

Utmärkelsen Årets unga ledande kvinna tar avstamp i statistiken som visar att Jönköpings län placerar sig i botten av Sverigestatistiken inom tre viktiga områden; andel kvinnor i ledande positioner, andel kvinnor som startar företag och andel styrelseledamöter som är kvinnor. Redan i höstas påbörjades processen för att utse årets mest framstående unga ledare. Över 100 personer nominerades i startskedet, och efter en urvalsprocess lyftes 24 ledarförebilder fram på årets lista. För dessa 24 personer innebär placeringen på listan en fin merit där de objektivt utsetts till duktiga ledare som kan uppvisa konkreta resultat, och goda förebilder genom sitt sätt att leda andra. Tillsammans får de åka på en tvådagarsresa fylld av kunskap, inspiration, välmående och nätverksmöjligheter.

En ledare som utmärkt sig lite extra

Era Gerguri, Årets unga ledande kvinna 2019.

Era Gerguri, kontorsområdeschef på Statens Servicecenter och Årets unga ledande kvinna 2019. Foto: Ida Boman

Under kvällen delades ett individuellt pris ut – Årets unga ledande kvinna 2019 – till en person på listan som utmärkt sig lite extra. Årets vinnare blev Era Gerguri, kontorsområdeschef på Statens Servicecenter. Era, som är född 1993 har redan flera års ledarerfarenhet och nominerades till utmärkelsen av hela sin arbetsgrupp. Juryns motivering löd:

”Med kommunikation, transparens och ett tydligt fokus på medarbetarnas välmående har årets unga ledande kvinna lyckats leda sin grupp genom en större organisationsförändring och samtidigt nått avdelningens mål och bibehållit nöjda kunder. Trots sin unga ålder visar årets vinnare ett moget ledarskap och integritet – dessutom med en stor dos självkännedom och ödmjukhet. Skärpa, kompetens och mod kommer ta den här ledaren hur långt hon än vill nå i sin ledarskapskarriär.

Att leda i förändring – dessutom på distans – är en tuff utmaning som årets unga ledande kvinna klarat med bravur. Årets unga ledande kvinna 2019 är Era Gerguri, Statens Servicecenter. ”

Årets unga styrelsetalang utsågs

Ida Jergell, Årets unga styrelsetalang 2019

Ida Jergell, rekryterare och medgrundare till addPeople AB, har utnämnts till Årets unga styrelsetalang av StyrelseAkademien Jönköping inom ramen för projektet Årets unga ledande kvinna. Foto: Ida Boman

Även egenföretagaren Ida Jergell prisades under kvällen. Ida tilldelades StyrelseAkademiens pris Årets unga styrelsetalang 2019, och kommer att få genomgå en styrelseutbildning samt ta plats som adjungerad styrelseledamot i Handelskammarens styrelse under ett år. Motiveringen löd:

”Årets unga styrelsetalang är en person som med stort mod tagit sig an utmaningen att starta företag inom en bransch som är både traditionell och mättad. Med driv, nyfikenhet och kreativitet har hon inte bara gjort sin egen dröm möjlig, utan är en ambassadör som får andra att våga tro på sina idéer. Hon är en modern ledare med fokus på nytänk, innovation och flexibilitet – precis det ledarskap som vi vill se mer av i framtidens företag.

Tillsammans med sitt team driver hon en utmanare inom sin bransch som växer både snabbt och stabilt. Förmågan att leda andra, i kombination med sina expertkunskaper inom kompetensförsörjning – som är en av regionens viktigaste frågor – banar väg för den här talangens framtida styrelsekarriär. Årets unga styrelsetalang 2019 är Ida Jergell, AddPeople.”

Om Årets unga ledande kvinna

Årets unga ledande kvinna är ett projekt som syftar till att lyfta fram goda förebilder i Jönköpings län och som kan inspirera andra att bli framtidens ledare. Sedan 2019 drivs projektet av Science Park och Handelskammaren Jönköpings län, i samarbete med en rad partners som stöttar och engagerar sig i projektet.

Om Science Park

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Maria Göransdotter Marklund
Marknadsansvarig