2021-03-04 12:15Pressmeddelande

Agnesa Selmani, IKEA Torsvik, är Årets unga ledande kvinna 2020

Agnesa SelmaniAgnesa Selmani, foto: Day Fotografi

Under en digital, livestreamad prisceremoni den 4 mars utnämndes vinnaren i utmärkelsen Årets unga ledande kvinna 2020. Agnesa Selmani, gruppchef på IKEA Torsvik, tilldelas i år den prestigefyllda titeln för sitt ledarskap. Under kvällen utsågs även Amanda Hilding till Årets unga styrelsetalang 2020.

Utmärkelsen Årets unga ledande kvinna tar avstamp i statistiken som visar att Jönköpings län placerar sig i botten av Sverigestatistiken inom tre viktiga områden; andel kvinnor i ledande positioner, andel kvinnor som startar företag och andel styrelseledamöter som är kvinnor. Redan i höstas påbörjades processen för att utse årets mest framstående unga ledare. Över 120 personer nominerades i startskedet, och efter en urvalsprocess lyftes 20 ledarförebilder fram på årets lista. För dessa 20 personer innebär placeringen på listan en fin merit där de utsetts till duktiga ledare som kan uppvisa konkreta resultat, och goda förebilder genom sitt sätt att leda andra. Tillsammans får de åka på en tvådagarsresa fylld av kunskap, inspiration, välmående och nätverksmöjligheter - när restriktionerna tillåter.

Hon är ledaren som utmärkt sig lite extra

Agnesa Selmani, gruppchef på IKEA Torsvik, är Årets unga ledande kvinna 2020.

Under ceremonin delades ett individuellt pris ut – Årets unga ledande kvinna 2020 – till en person på listan som utmärkt sig lite extra. Årets vinnare blev Agnesa Selmani, gruppchef på IKEA Torsvik. Agnesa, som är född 1994 har under sin tid som ledare redan hunnit öka frisknärvaron, produktiviteten och kvaliteten på sin arbetsplats.

Juryns motivering

"Med kreativitet, engagemang och stor tilltro till sin grupp ser årets unga ledande kvinna alltid det bästa i alla medarbetare och lägger ständigt stort fokus på deras utveckling. Hon besitter stort mod och en förmåga att hitta nya vägar vid motgångar – alltid med målet i nära sikte. Dessutom har hon initierat många förbättringar och drivit en förändringsprocess som skapat stora besparingar. Som ledare är hon närvarande och uppvisar entusiasm, flexibilitet och sunt förnuft. Hennes ledarskap präglas också av en stark vilja att skapa ett bättre samhälle för andra människor och hon vill inspirera andra kvinnor och unga tjejer att våga tro på sig själva och vara modiga.

Denna ledare drömmer stort, siktar högt och bryter ny mark. Årets unga ledande kvinna 2020 är Agnesa Selmani, IKEA Torsvik. "

Såhär säger Linnea Broman, från initiativets partnerbolag Poolia, om vinnaren:

Hennes ledarskap präglas av en stark vilja att se andra människor växa och ge sina medarbetare goda förutsättningar för att kunna utvecklas. För henne är det viktigt att ”leda genom exempel”, och det är ingenting hon enbart uttrycker, utan något hon efterlever.

Förutom äran vinner Agnesa ledarskapscoaching för sig själv och sin arbetsgrupp från Combitech. Dessutom vinner hon ett årskort samt PT-timmar från Friskis

Årets unga styrelsetalang utsågs

Amanda Hilding

Amanda Hilding, foto: Day Fotografi

Även ledaren Amanda Hilding prisades under ceremonin. Amanda tilldelades StyrelseAkademiens pris Årets unga styrelsetalang 2020.

Juryns motivering:
"Med vilja att vara i framkant är årets unga styrelsetalang en person som med hjälp av sin förmåga att tänka strategiskt och långsiktigt redan lyckats ta sig långt. Hon har en förståelse för och kunskap om det affärsmässiga med tydligt fokus på kundens behov och känsla för trender. Hon drivs av förändring, har ett hungrigt framtidstänk och är en stor förebild i sitt sätt att inspirera andra till att våga satsa och ta sig an nya utmaningar.

För denna person är kommunikation, laganda och kultur viktiga byggstenar, vilket kommer vara till stor fördel för denna talangs framtida styrelsekarriär. Årets unga styrelsetalang 2020 är Amanda Hilding, Axelent."

Priset Årets unga styrelsetalang är hjärtefråga för oss på StyrelseAkademien. Vi vill förändra siffrorna och inspirera till ett värdeskapande styrelsearbete med en jämlik sammansättning. Amanda har tydligt visat vägen genom att driva frågor som omvärldsbevakning, trendspaning och förståelse av kundens behov. Vi är övertygade om att Amanda kommer göra ett stort positivt avtryck i alla styrelser som får förmånen att arbete med henne i framtiden, säger Anders Nyberg från StyrelseAkademien.

Amanda vinner en plats på utbildningen Rätt Fokus i styrelsearbetet, från StyreseAkademien. Hon bereds även plats som adjungerad styrelseledamot hos Handelskammaren Jönköpings län under ett års tid, men start enligt överenskommelse.

Om Årets unga ledande kvinna

Årets unga ledande kvinna är ett projekt som syftar till att lyfta fram goda förebilder i Jönköpings län och som kan inspirera andra att bli framtidens ledare. Sedan 2019 drivs projektet av Science Park och Handelskammaren Jönköpings län, i samarbete med en rad partners som stöttar och engagerar sig i projektet.

Om Science Park

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Linda Pålsson
Affärsutvecklare, ansvarig community