2024-02-09 07:00Pressmeddelande

Här är förebilderna som tar plats på listan för Årets unga ledande kvinna 2023

Ett kollage av ledare som tar plats den prestigefyllda listan Årets unga ledande kvinna 2023. Här är ledarna som tar plats på listan Årets unga ledande kvinna 2023.

För nionde året i rad utses Årets unga ledande kvinna. Av 172 nominerade har 20 nya ledarförebilder tagit plats på listan. Årets förebilder är födda mellan 1988 och 1998 och representerar organisationer, myndigheter och privat sektor såväl som storbolag och egenföretagare. Den 6 mars presenteras vinnarna i tre olika kategorier under en prisceremoni på Science Park Towers.

En lista på 172 nominerade har till slut blivit 20 personer som nu tar plats på den prestigefyllda listan Årets unga ledande kvinna. Sedan 2019 drivs projektet av Handelskammaren Jönköpings län tillsammans med Science Park Jönköpings län och sedan förra året är även Region Jönköpings län med i arbetet. Nytt för i år är att utmärkelsen får en tredje kategori med fokus på ägande, årets unga ägande kvinna.

Utmärkelsen ”Årets unga ägande kvinna” syftar till att öka antalet företag i vår region som startas och drivs av kvinnor. Vi vill verka för en positiv utveckling både i regionen och på nationell nivå genom att synliggöra de som idag gör ett fantastiskt arbete med att driva företag i Jönköpings län. Flertalet kommuner i Jönköpings län har en lång väg att gå för att uppnå ett jämställt företagande och vi hoppas att genom att lyfta fram förebilder inspirera och uppmuntra fler att ta steget in i entreprenörskapet, säger Linda Pålsson som är en av initiativtagarna till den nya utmärkelsen.

En porträttbild på Linda Pålsson.

Linda Pålsson, Science Park Jönköpings län

Bred representation från Jönköpings län

Årets lista visar på en stor bredd och innehåller personer från såväl organisationer och myndigheter som privat verksamhet. Med på listan finns bland annat grundare och ägare av företag, en kommunpolis, flera chefer inom privat sektor och en chef inom en hjälporganisation.

Clara Ericsson som är kommunikatör på Handelskammaren Jönköpings län och en av projektledarna för Årets unga ledande kvinna, imponeras av den höga nivån på årets lista som de tre respektive prisutdelarna utsett efter ett gediget urvalsarbete.

En porträttbild på Clara Ericsson

Clara Ericsson, Handelskammaren Jönköpings län

Jag är otroligt imponerad över årets lista med 20 framstående ledare i Jönköpings län. Det är viktigt för oss som jobbar för länets företag att få möjlighet att lyfta dem som förebilder i detta forum. Listan är inte bara en värdefull källa för valberedningar och rekryterare när de söker kandidater, experter eller föreläsare. De är ledarförebilder som inspirerar framtidens ledare och som kan visa upp fantastiska resultat av sitt ledarskap. Ser vi till helheten på listan hittar vi förebilder inom olika branscher och organisationer som kan inspirera till många olika typer av ledarskap.

Tre pristagare utses på ceremoni på Science Park Towers i mars

Den 6 mars kommer tre personer prisas lite extra under en prisceremoni på Science Park Towers, där vinnarna av kategorierna Årets unga ledande kvinna, Årets unga ägande kvinna och Årets blivande styrelsetalang presenteras.

Årets unga ledande kvinna delas ut av Poolia Jönköping. Årets unga ägande kvinna delas ut av Handelskammaren Jönköpings län och Science Park. Årets blivande styrelsetalang delas ut av Styrelseakademien Jönköping.

Här är alla 20 nominerade

• Alexandra Skobe (född 1988), VD, Skobes Bil AB, Tranås
  • Bianca Fransson (född 1997), Kvalitetschef, AQ Plast, Gislaved
  • Daria Ramzi (född 1991), Biträdade rektor, Vittra Samset, Jönköping
  • Elin Schönqvist (född 1990), Chief Sales Officer, DOSPACE, Jönköping
  • Evelina Savolainen (född 1988), Ekonomichef, Savotech, Gislaved
  • Evelyn Daniel (född 1989), Franchisetagare och fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån i Jönköping
  • Johanna Antonsson (född 1993), Onlinecoach och PT, Johannas Hälsoliv, PT Johanna AB, Vaggeryd
  • Jonna Gustavsson (född 1993), Ägare, Essnce, Nässjö
  • Karolina Malmlöv (född 1991), COO, Paprtect AB, Jönköping
  • Linnea Park Lindahl (född 1991), Auktoriserad revisor och delägare, Actis Revision och Redovisning AB, Gnosjö/Gislaved
  • Maja Karlsson (född 1990), Kommunpolis, Polismyndigheten, Jönköping
  • Matilda Nordén (född 1994), Talent Acquisition Partner, Husqvarna Group och styrelsledamot, Shift Electric Mobility AB, Jönköping
  • Mia-Berentje Land (född 1992), Utvecklingschef R&D, Husqvarna Group, Jönköping
  • Oliva Normark (född 1993), HR-chef, Berry Superfos, Mullsjö
  • Saga Gustavsson Miljak (född 1998), Hållbarhetschef, Vinning, Jönköping
  • Sanna Johansson (född 1990), Laboratory Manager, Fagerhult, Habo
  • Sara Skoglund (född 1995), Koncernansvarig marknadschef, Prototal Industries, Jönköping
  • Šeila Mujić  (född 1992), Chef Kalmars län, Jönköpings län, Kronobergs län, Rädda Barnen, Jönköping
  • Stephanie Bedin (född 1997), VD, Easysteps, Värnamo
  • Veronica Suneson (född 1990), CFO, YLAB Larssons Bygg AB, Koncernansvarig CFO, Solidum Group AB och styrelseledamot för LBM Invest AB, Jönköping

Här finns motiveringar och bilder på alla ledarförebilder på listan.

Fakta Årets unga ledande kvinna

Årets unga ledande kvinna är ett initiativ som startades 2015 av Ridsportalliansen. Syftet är att öka andelen kvinnor bland länets ledare genom att lyfta fram förebilder under 35 år. Med årets nominerade har totalt 205 kvinnor tagit plats på listan genom åren. Utmärkelsen drivs av Science Park, Handelskammaren Jönköpings län och Region Jönköpings län och möjliggörs genom projektets partnerföretag.

Om Science Park

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Linda Pålsson
Affärsutvecklare, ansvarig community