2020-10-01 05:01Pressmeddelande

Nu öppnar nomineringen till Årets unga ledande kvinna 2020

Bild från prisceremonin där Era Gerguri utsågs till Årets unga ledande kvinna 2019Era Gerguri utsågs vid en prisceremoni i mars till Årets unga ledande kvinna 2019.

För sjätte året i rad ska ”Årets unga ledande kvinna” i Jönköpings län utses. Under oktober kan allmänheten nominera ledare till utmärkelsen som lyfter kvinnor i ledarroller. Utmärkelsen startades 2015 när Ledarnas Jämställdhetsrapport pekade ut Jönköpings län som sämst i Sverige när det gäller andel kvinnor på chefspositioner.

2019 nominerades 100 personer i länet för sina ledaregenskaper, och vid en prisceremoni i mars i år utsågs Era Gerguri, född 1993, till Årets unga ledande kvinna 2019. Era prisades för sitt arbete i rollen som Kontorsområdeschef på Statens Servicecenter där hon leder 16 medarbetare på myndighetens servicekontor i Gislaved, Nässjö, Tranås och Vetlanda.

Alla kan nominera sina förbilder

På www.aretsungaledandekvinna.se kan allmänheten från 1 oktober till och med 31 oktober nominera kvinnor under 35 år i Jönköpings län. Därefter påbörjas gallringsarbetet och under februari 2021 kommer en lista med 20-30 nya ledarförebilder att publiceras. En av dessa vinner högsta pris; individuell ledarskapscoachning och ett årskort hos Friskis & Svettis. En av ledarna utses också till Årets unga styrelsetalang och vinner bland annat en styrelseutbildning av StyrelseAkademien. Samtliga personer som tar plats på årets lista får åka på en gemensam inspirations- och nätverksresa med fokus på ledarskap.

Utvecklingen går framåt – men långsamt

Sedan initiativet till utmärkelsen togs har andelen kvinnor på ledande positioner i Jönköpings län ökat från 28 % till 35 % – men fortfarande finns mycket att göra, och skillnaderna mellan länets kommuner är stor. I Gnosjö är andelen chefer som är kvinnor 26 %, vilket är näst lägst i Sverige. Högst andel kvinnor i chefspositioner har Mullsjö och Sävsjö med 39 %. Även när det gäller jämställdhet hos länets företagare och styrelseledamöter placerar sig Jönköping i botten av statistiken i landet. Här är endast 28 % av företagarna och 17 % av styrelseledamöterna kvinnor.

Om utmärkelsen Årets unga ledande kvinna

Årets unga ledande kvinna lyfter fram ledarförebilder i syfte att öka jämställdheten i Jönköpings län samt att inspirera fler kvinnor att bli ledare. Genom utmärkelsen byggs en lista av ledare med dokumenterad erfarenhet och kompetens, som kan användas som underlag vid rekrytering av exempelvis ledartjänster eller styrelseledamöter. Listan innehåller idag 124 ledare och chefer som utsetts bland hundratals nominerade genom en tuff urvalsprocess.

Utmärkelsen drivs sedan 2019 av Science Park och Handelskammaren Jönköpings län. Arbetet genomförs med stöd av Combitech, Cybercom, Day Fotografi, Elmia, Fagerhult, FC Gruppen, Friskis & Svettis, HSB Göta, IKEA, Jönköping Energi, JönköpingsPosten, Jönköping University, Kapsch TrafficCom, Knowit, Länsförsäkringar Jönköping, Länsstyrelsen i Jönköpings län, Poolia, StyrelseAkademien och Yellon.

Här kan du läsa mer om utmärkelsen.

För ytterligare information, kontakta:

Maria Göransdotter Marklund, projektledare
maria.goransdotter@sciencepark.se

Nana Björnberg, projektledare
nana.bjornberg@handelskammarenjonkoping.se

Om Science Park

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Maria Göransdotter Marklund
Marknadsansvarig