2022-09-04 10:30Pressmeddelande

Nyföretagandet - från minus till plus i augusti

Nyföretagandet fortsätter att pendla kraftigt. Nu i augusti ökade åter antalet nyregistrerade företag. Det visar Nyföretagarbarometern från NyföretagarCentrum Sverige som baseras på uppgifter från Bolagsverket.

Ökningar finns nu i alla län utom ett och är markanta i vissa län. Totalt ökade nyföretagandet i landet med 14,4 %. Ökningen nu innebär att nyföretagandet vänt från minus till plus 0,5 %.

– Osäkerheten är dock fortsatt mycket stor för alla som startar företag, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige. För Sveriges ekonomi och välstånd är nyföretagandet en nyckelfråga. Det handlar här både om jobben och integrationen, säger Harry Goldman.

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman