2022-06-02 05:30Pressmeddelande

Ökat nyföretagande i maj

Antalet nyregistrerade företag ökade i maj månad med 10%. Det visar Nyföretagarbarometern som sammanställs av NyföretagarCentrum Sverige, med statistik från Bolagsverket.

Under maj nyregistrerades 6 912 företag jämfört med 6 276 samma månad året 2021.

– Nyföretagandet är som en berg- och dalbana. Det är oerhört svängigt nu med tvärnit ena månaden och andra månaden upp igen, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.

– Vi ser också mycket stora skillnader mellan länen i landet och till det extremt stora pendelrörerelser både ner och upp mellan april och maj. Ukrainakrisen med sin starka påverkan på räntor och priser gör det svårt för många nyföretagare att göra sina kalkyler. Ovissheten om framtiden gäller fortfarande för många som vill starta eget, säger Harry Goldman.

Nyföretagarbarometern maj 2022

För mer statistik från Nyföretagarbarometern med möjlighet att filtrera på län, bolagsformer och tidsintervall. Klicka här!

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman