2022-02-01 10:49Pressmeddelande

Kraftigt lyft för nyföretagandet under januari, +14,5 procent

Året inleds med en kraftig uppgång för nyföretagandet visar Nyföretagarbarometern. Under januari nyregistrerades 7294 företag jämfört med 6368 samma månad året 2021, en uppgång på hela 14,5 procent. Aktiebolagen fortsätter att öka och står för nu för drygt 89 procent av nyregistreringarna. Under januari ökade aktiebolagen med 21,7 procent.

– Det är glädjande att nyföretagandet enligt Nyföretagarbarometern för årets första månad  pekar kraftigt uppåt. Men med den ryckighet som varit i nyföretagandet under pandemin är det ännu för tidigt att säga att detta blir bestående, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige. Att aktiebolagen ökar kraftigt samtidigt som enskilda firmor minskar kraftigt visar just att läget är ostadigt, avslutar Harry Goldman

Om Nyföretagarbarometern
Nyföretagarbarometern, är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket, regelbundet presenteras dagsfärsk statistik över nyföretagandet i Sverige och antal nyregistrerade företag i alla Sveriges 290 kommuner och län.

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman