2022-08-15 11:33Pressmeddelande

Nyföretagandet går uppåt igen

Antalet nyregistrerade företag ökad under juli månad med 6,0 % jämfört med juli förra året. Det visar Nyföretagarbarometern från NyföretagarCentrum Sverige som baseras på uppgifter från Bolagsverket.

Nyföretagandets berg-och dalbana fortsätter, men nu går det uppåt igen och i lugnare takt, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.
De exempellösa stora kasten som funnits nu under våren månad för månad har sin grund i osäkerheten kring ekonomin med den allt högre inflationen, säger Harry Goldman. Det är inte osannolikt att nyföretagandet tar fart igen och stabiliseras ytterligare, säger Harry Goldman.

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2021 har 15 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 8 000 företag har startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman