2019-11-07 05:30Pressmeddelande

Nina Schmidt blir Årets Mentor Nya Företag i Västra Götalands län. Mentorskap kan avgöra ett framgångsrikt företagande!

NyföretagarCentrum utser Årets Mentor Nya Företag i Västra Götalands län!

”Hon har delat med sig av kunskaper som gjort mig med trygg i min roll ”

Nina Schmidt utses till Årets Mentor i Västra Götaland. Prisutdelningen äger rum på Näringslivsgalan i Grästorp 6 december. - Hon har varit fantastisk, och både stöttat och coachat mig när jag väntat på uppdrag och bara velat komma igång, säger Ninas adept Lena Eriksson. Man vill bara komma igång direkt och då är det en enorm tillgång att ha en mentor som tar sig tid att coacha och pusha, säger Lena.

Nina Schmidt driver företaget Nina Schmidt Verksamhetsutveckling AB där hon bl a arbetar med ledarskap och coachning. Ett av hennes uppdrag är att vara utvecklingscoach på deltid i Grästorps kommun.  Nina har lång erfarenhet av ledarskap  efter bl a arbete som lärare, rektor, grundskolechef, förvaltningschef osv.

Nina Schmidts adept Lena Eriksson har en bakgrund och erfarenhet som HR-chef och andra chefspositioner i olika verksamheter. Idag driver hon sitt företag Cormeum där hon erbjuder sina tjänster som konsult inom HR & individ-, grupp- och organisations-utveckling.

- Det har varit ovärderligt att få hjälp av Nina som mentor. Samtidigt som hon stöttar så kommer hon också med de där "jobbiga" frågorna som gör att man måste tänka till, säger Lena. Hennes generositet med kontaktnät, med tips på uppdrag, på verktyg och metoder har varit värdefullt och en fantastisk hjälp på vägen.

- Året med Nina var enormt utvecklande för mig som person, och som företagare! Hon har en härlig energi som hon sprider runt sig, vilket gjort att vårt mentorår också varit en kreativ blandning av skratt och seriösa samtal.

Juryns motivering Årets Mentor Nya Företag:

Årets mentor Nya Företag Nina Schmidt har genom stort engagemang, stöttning och utmanande frågor funnits där som ett viktigt stöd och ett bollplank för sin adept. Hon har generöst investerat sin tid, sina kunskaper och erfarenheter och nätverk,  i sin adepts utveckling och framgång. Med hjälp av Nina har adepten utvecklats som person och som företagare. Företagets tjänster har vässats och Lena känner sig tryggare i sin roll som företagare.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag sker den 8 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som i samarbete med Tillväxtverket, på uppdrag av Näringsdepartmenetet driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.

Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 6 500 mentorpar startats.

Mer information, kontakta:

Petra Arlebo, Mentorhandledare NyföretagarCentrum Väst, mobil 070 - 735 25 68

Nina Schmidt, Årets Mentor Nya Företag i Västra Götalands län, mobil 076- 170 58 69

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2018 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Therese Käck
Nationellt ansvarig Mentor Eget Företag