2024-02-23 06:52Pressrelease

Vindelns Kommun ska ha bästa företagsklimatet i Västerbotten 2026

Vindelns kommuns nya näringslivsstrategi har som tydligt mål att ha Västerbottens bästa företagsklimat 2026.Vindelns kommuns nya näringslivsstrategi har som tydligt mål att ha Västerbottens bästa företagsklimat 2026.

Vindelns kommuns nya näringslivsstrategi har som tydligt mål att ha Västerbottens bästa företagsklimat 2026. Resan mot målet har startat bra där Vindeln klättrade hela 68 placeringar i Svenskt Näringslivs undersökning under 2023.

Resultat visade en bred höjning inom tio av de tolv undersökta områdena, vilket innebär att Vindeln står för den största förbättringen i länet.
- Vi vill fortsätta den positiva trenden och öka betyget ytterligare framöver, och få det bästa näringslivsklimatet i Västerbotten där vi redan nu tycker jag skapat en gemensam målbild i samverkan och positiv dialog med våra företagare, säger Angelica Johansson, näringslivschef.

Med fokus på fem punkter; attraktiv plats, stark finansiering, god företagsservice, aktivt samarbete och hållbar kompetensförsörjning har resan mot målet startat med ett nytt näringslivsråd med en mix av olika lokala företagare.

Ifjol fanns det 264 arbetsgivare och 318 aktiebolag registrerade i Vindelns kommun. Omsättningen från industriföretagen var två miljarder kronor, vilket inte bara stärker den ekonomiska basen utan också skapar ekonomiska möjligheter för de boende.
- Utöver våra teknikföretag expandera i olika faser är även tydlig indikation på det växande näringslivet att det startats 49 nya aktiebolag under 2023. En siffra som jag tror kommer stärka och utveckla företagsklimatet ytterligare, säger Angelica Johansson.

Målsättningen att positionera sig som länets bästa företagsklimat om två år har redan nu befästs genom en rad betydelsefulla händelser som accentuerat Vindeln som en plats med ett starkt näringsliv.

Här är ett axplock av den tillväxt som skett senaste åren;

En av de mest betydande utvecklingarna är Rototilt som byggt ut under två omgångar de senaste åren och Cranab, med sina Italienska ägare, bygger ut och förväntas bli klara i mars 2024. Deras investeringar ökar inte bara tillväxten, utan ger också jobb och ekonomisk stabilitet för lokalsamhället och nere på Vindeln Innovation Park fortsätter Indexator, som numer ägs av Lifco, vara en stabil aktör som dessutom fick fira 50 år som företag.

Vimek, en annan framstående aktör, har inte bara introducerat nya produkter, en ny skotare och en ny skördare, utan har också bidragit till den ökade mångfalden inom näringslivet i Vindeln.

Fahlgrens åkeri fortsätter växa och har gjort ett stort nybygge.

Planerna för att bygga en restaurang i Vindelngallerian indikerar inte bara på en ökad efterfrågan på upplevelser hos besöksnäringen utan även på en ökad livskvalitet för invånarna och besökarna i området.

Granö Beckasin tar också stora kliv framåt genom sitt projekt för ”Nabben” och vinsten av ekoturismpriset, vilket inte bara uppmuntrar hållbart företagande utan även framhäver Vindelns natursköna attraktioner.

Utöver detta har flera företag och verksamheter bidragit till en positiv förändring. Dahlbergs Konditori har öppnat i Vindeln, klassiska Kersti-salongen har fått nya ägare- Qlip4 You, nyetablerad inrednings- och frisörsalong, öppnade portarna till en ny butik under hösten 2023.

Det nya Vindeln Innovation Center är ett spännande projekt som kommer att driva på teknologisk innovation och framgång för företag. Det kommer att bli en plats för samarbete och nya idéer, vilket kommer att påverka Vindelns framtid som en företagsdestination.

Höjdpunkter som Näringslivsgalan, där 250 deltagare från 45 (!) olika företag samlades, understryker det positiva engagemanget och det växande nätverket av företagare i Vindeln. Den företagsvänliga atmosfären stärks ytterligare av förändringarna i ägandet av Avanäs företagspark och den ökade antalet hyresgäster där.

Turistsektorn får också ett lyft med ny arrendator på Vindelns Camping och en renoverad simhall, vilket bidragit till att förbättra besökares upplevelse i regionen.

Förändringen i ägandet av Hotell Forsen och dess renoveringar pekar på investeringar som inte bara gynnar näringslivet utan även turistnäringen. Detta, tillsammans med Kronlunds Kursgård som drivs av nya ägare sedan 2020, bidrar till en ökad mångfald och attraktionskraft för besökare.

Det exakta antalet nya lägenheter som har byggts sedan 2019 är också indikator på det ökande behovet av bostäder, och detta bidrar till att skapa en balanserad och hållbar tillväxt i regionen.

- Så vi har alla möjligheter att fortsatta nå vårt gemensamma mål att bli Västerbottens bästa kommun gällande företagsklimatet och vi har redan visat att vi är på god väg, men det sker genom samarbete och att vi gör det tillsammans, säger Angelica Johansson.

About Vindelns kommun

Här är livskvalitet en självklarhet och inte ett abstrakt begrepp. Vi alla håller ihop bygden. Här finns plats för eldsjälarna oavsett om de brinner för naturen, byn, idrotten, kulturen eller för sitt företag. I vår bygd finns arbetstillfällen inom kommun, stat och näringsliv. Här finns också goda möjligheter för de som vill starta och driva företag – och de är många. I Vindeln är det enkelt att bygga och bo och livet går ihop. Det är nära till arbetsplatsen både inom och utom kommunen, oavsett om vi reser iväg för dagen eller arbetar digitalt. När vi kommer hem efter arbetsdagens slut väntar ett rikt fritids- och kulturutbud.

Niklas Westman
Niklas Westman