2023-05-25 10:05Pressemeddelelse

Ny Fristads kollektion af arbejdstøj reducerer CO2-udledning med 676 tons

Fristads' kollektion af miljøvaredeklareret arbejdstøj til Scania

Den svenske tøjproducent Fristads har udviklet en kollektion af miljøvaredeklareret arbejdstøj til lastbil- og busproducenten Scania. Det var virksomhedernes fælles passion for at skabe forandringer og være førende inden for bæredygtighed i deres respektive brancher, der var afgørende for aftalen, da den nye kollektion reducerer arbejdstøjets miljømæssige fodaftryk betydeligt.

"Aftalen er et stort skridt fremad for Fristads og vores fortsatte bestræbelser på at reducere arbejdstøjs miljøpåvirkning", siger Frida Avasalu, Global Solutions Director hos Fristads. "Scania er en af vores vigtigste kunder og den største kunde til dato, der modtager en skræddersyet miljødeklareret kollektion fra Fristads. Sammen kan og ønsker vi at være med til at skabe forandring inden for bæredygtighed."

Fristads har udviklet 23 miljødeklarerede beklædningsgenstande til produktions- og logistikmedarbejdere hos Scania over hele Europa. Ved at skifte til de nye beklædningsgenstande vil der blive sparet 676 tons CO2-ækvivalenter og 4.380.778 m3 vandækvivalenter* sammenlignet med en konventionelt produceret kollektion. For at forlænge levetiden for de gamle beklædningsgenstande når de er blevet erstattet af Fristads kollektion, kan det gamle materiale bruges som fyld til lastvognsinteriør.

Måling af arbejdstøjets indvirkning

Alle beklædningsgenstande i den nye kollektion fra Fristads er forsynet med en miljøvaredeklaration (EPD), et dokument, der er verificeret af en tredjepart, og som beskriver produktets miljøpåvirkning i løbet af dets livscyklus. EPD'ens gennemsigtighed gør det lettere for kunderne at sammenligne forskellige beklædningsgenstandes miljøpræstationer og træffe informerede valg om virksomhedens arbejdstøj. Det kan også hjælpe virksomheder til at opfylde målene i deres egne bæredygtighedsdagsagendaer.

"Den nye kollektion er et tegn på, at gennemsigtighed og verifikation fra tredjepart er vejen frem, når det gælder om at reducere arbejdstøjets miljøpåvirkning. Fristads var pioner inden for brugen af EPD'er for tøj i 2019, og dette styrker kun vores forpligtelse til fortsat at udvikle miljødeklareret tøj," siger Lisa Rosengren, Head of R&D Raw Material hos Fristads.

*Dette tal henviser til vandknaphedspotentialet, dvs. den samlede miljøpåvirkning fra vandforbruget, når der tages hensyn til tilgængeligheden af vand på produktionsstedet. Nettovandbesparelsen er på 2.104.673 m3.

Om miljøvaredeklaration (EPD)

En miljøvaredeklaration, eller EPD, kortlægger et produkts samlede miljøpåvirkning fra et livscyklusperspektiv. Intet aspekt af designet eller produktionen er udeladt. Tøjet i Fristads' skræddersyede kollektion er blevet undersøgt på følgende områder:

- materialevalg

- materialemængder

- farvningsprocesser

- vand- og elforbrug på fabrikken

- emballage

- transport

Find EPD’er for udvalgte beklædningsgenstande her:
Sweatshirt: S-P-07629, https://environdec.com/library/epd7629
T-shirt kortærmet: S-P-07630, https://environdec.com/library/epd7630
T-shirt langærmet: S-P-07632, https://environdec.com/library/epd7632
Polotrøje: S-P-07633, https://environdec.com/library/epd7633
Bukser, Herrer: S-P-07634, https://environdec.com/library/epd7634
Bukser med hængelommer, Herrer: S-P-07635, https://environdec.com/library/epd7635
Bukser, Kvinder: S-P-07636, https://environdec.com/library/epd7636
Bukser med hængelommer, Kvinder: S-P-07637, https://environdec.com/library/epd7637
Shorts, Herrer: S-P-07638, https://environdec.com/library/epd7638
Shorts, Kvinder: S-P-07639, https://environdec.com/library/epd7639

Om Kort om Fristads Kansas

Fristads, Kansas og Leijona er blandt de førende mærker inden for arbejdstøj til byggeri og konstruktion, industri og service på deres respektive markeder i Sverige, Danmark og Finland. Derudover eksporteres de tre brands til Europa. Fristads, Kansas og Leijona har over 600 ansatte og en samlet årlig omsætning på ca. 1,2 mia. svenske kroner. Arbejdstøjet fra de tre brands er af høj kvalitet og er udviklet i tæt samarbejde med slutbrugerne og altid med fokus på innovation og bæredygtighed.

Maja Lundgreen
Marketing Manager, Denmark