2023-03-21 10:25Pressemeddelelse

Fristads bidrager til biomassebaseret kraftværk, der understøtter tekstilproduktion i Indien

I løbet af 2022 forhindrede Fristads 3.668 tons kuldioxid i at blive frigivet til atmosfæren ved at bidrage med ca. €9.806 til et biomasseenergiprojekt i Indien.

"Det er tredje år, at vi kompenserer for de CO2-udledninger, der er forbundet med produktionen af vores Outdoor-tøj. Vores mål er at reducere vores udledning af CO2 med 50 procent inden 2030, og vi arbejder på flere fronter for at lykkes. CO2-kompensation er et godt supplement til alle de andre tiltag, som vi gør for at reducere vores emissioner og gøre vores produktion mere bæredygtig," siger Anne Nilsson, marketingdirektør hos Fristads og ansvarlig for Fristads bæredygtighedsindsats.

En del af indtægterne fra salget af Outdoor-kollektionen i 2022 er blevet brugt til at støtte et projekt i Punjab i Indien, der omdanner biomasse til energi. Energien genereres ved at forbrænde organisk materiale som risskaller, animalsk affald, savværksaffald og palmeolieaffald og bruges af de tekstilproduktionsanlæg, der ligger på samme sted. Projektet undgår ikke blot brugen af fossile brændstoffer, men sikrer også beskæftigelse til lokalsamfundene og forretningsmuligheder for lokale interessenter. Projektets emissionsreduktioner anslås til 582,210 tons CO2-ækvivalenter i løbet af krediteringsperioden på 10 år. Projektet er registreret i FN's Carbon Offset Platform.

Vi stræber efter at være branchens førende inden for bæredygtighed
For Fristads er bæredygtighed en topprioritet og målet er at være førende i branchen på dette område. Som et led i arbejdet med at reducere virksomhedens miljøpåvirkning har Fristads udviklet en kollektion af arbejdstøj, hvor alle beklædningsgenstande har en såkaldt miljøvaredeklaration - kaldet EPD - som oplyser om beklædningsgenstandens samlede miljøpåvirkning - lige fra fiber til levering på varelageret. Fristads har brugt indsigten fra udviklingen af en EPD-standard for beklædningsindustrien til at øge ressourceeffektiviteten i hele sin produktionsproces.

"Beklædningsproduktion forårsager fire til otte procent af alle globale emissioner af drivhusgasser, og vi skal gøre vores del for at reducere dette tal. For os er det en selvfølge, at alle skal have adgang til holdbart og bæredygtigt tøj både hjemme og på arbejdet, men vi ønsker ikke, at produktionen skal belaste klimaet unødigt," siger Anne Nilsson.

Læs mere om Fristads' klimakompensation her

Læs mere om det biomassebaserede kraftværksprojekt her.

Om Kort om Fristads Kansas

Fristads, Kansas og Leijona er blandt de førende mærker inden for arbejdstøj til byggeri og konstruktion, industri og service på deres respektive markeder i Sverige, Danmark og Finland. Derudover eksporteres de tre brands til Europa. Fristads, Kansas og Leijona har over 600 ansatte og en samlet årlig omsætning på ca. 1,2 mia. svenske kroner. Arbejdstøjet fra de tre brands er af høj kvalitet og er udviklet i tæt samarbejde med slutbrugerne og altid med fokus på innovation og bæredygtighed.

Maja Lundgreen
Marketing Manager, Denmark