2023-11-21 06:25Pressemeddelelse

Cirkularitet er i centrum for Fristads

Den svenske tøjproducent Fristads sætter fokus på cirkularitet.

Den svenske tøjproducent Fristads udvider sit fokus på bæredygtighed ved at sætte fokus på cirkularitet. For tredje år i træk vælger virksomheden ikke at deltage i salgsinitiativet Black Friday, men øger i stedet indsatsen for at forlænge produkternes levetid gennem reparationer og genbrug.

"I dag kasseres alt for mange beklædningsgenstande, før de er blevet brugt til deres fulde potentiale, og det er også noget, vi oplever i arbejdstøjsbranchen. Ved at finde måder at forlænge produkternes levetid på, ved at reparere eller genbruge dem, mener vi, at vi kan bidrage til at reducere vores branches påvirkning af miljøet," siger Anne Nilsson, direktør for marketing og bæredygtighed hos Fristads.

Udover at støtte kunderne med konkrete tips til, hvordan de passer på deres arbejdstøj, så det holder så længe som muligt, tilbyder Fristads også mindre reparationer i forbindelse med reklamationsprocessen. Af alle reklamationer i 2022 blev 39 procent af tøjet repareret og returneret til kunden frem for at blive erstattet med et nyt produkt.

"Globalt set står tøjndustrien i dag for fire til otte procent af de samlede klimapåvirkende udledninger, og den største del af disse udledninger stammer fra produktionsfasen. Et vigtigt klimatiltag er derfor ikke at producere mere tøj end nødvendigt og at sørge for, at de produkter, der er blevet produceret, bliver brugt så længe som muligt," siger Anne Nilsson.

Global plan for cirkulær tøjproduktion

I september præsenterede Fristads deres nye globale genbrugsinfrastruktur, herunder en certificeret genbrugsproces i Holland. Den globale genbrugsinfrastruktur er udtænkt af Fristads' Benelux-kontor, som har stået i spidsen for at udvikle succesfulde cirkulære løsninger sammen med nogle af deres store kunder. Nu vil den hollandske model fungere som en plan for implementering og opskalering af genanvendelse på alle Fristads' markeder.

"Vi har arbejdet på at reducere miljøpåvirkningen fra vores produktion i årevis, men vi anerkender også behovet for innovative løsninger til at lukke kredsløbet, efter at tøjet er udtjent. Vores nye genanvendelsesproces hjælper med at løse den del af puslespillet og sikrer, at vi bevarer vores forspring, når det gælder om at lede arbejdstøjsbranchen inden for bæredygtighed," siger Anne Nilsson, direktør for marketing og bæredygtighed hos Fristads.

Gennem den nye genanvendelsesproces vil Fristads minimere affald, reducere brugen af jomfruelige materialer og hjælpe med at lukke kredsløbet for deres produktion. Det gør også Fristads godt positioneret til at opfylde kravene i den kommende lovgivning om udvidet producentansvar (EPR) for tøj.

Om Kort om Fristads Kansas

Fristads Kansas A/S distribuerer arbejdstøjsbrandet Fristads og herunder kollektionen Kansas i Danmark. Formelt er selskabet ejet af svenske Fristads AB og del af den internationale koncern, Hultafors Group. Hultafors Group er en af Europas største aktører indenfor arbejdstøj, fodtøj, hovedbeskyttelse, håndværktøj, værktøjsbælter og stiger til professionelle. Fristads Kansas har til huse i Odense og sælger sine produkter via webshop og forhandlernetværk. Læs mere om os her: www.fristads.com

Maja Lundgreen
Marketing Manager, Denmark