2023-10-11 05:45Pressemeddelelse

Fristads afslører grønne planer for arbejdstøj på international messe

Fristads løfter sløret for, hvordan deres ambition om cirkulær arbejdstøjsproduktion skal nås på den internationale A+A-messe i Düsseldorf den 24.-27. oktober.Fristads løfter sløret for, hvordan deres ambition om cirkulær arbejdstøjsproduktion skal nås på den internationale A+A-messe i Düsseldorf den 24.-27. oktober.

Fristads løfter sløret for mere bæredygtige produkter og en plan for at gøre produktionen af arbejdstøj cirkulær på A+A-messen i Düsseldorf i oktober. Her bliver også gjort plads til deres seneste produktnyheder, som inkluderer et helt nyt koncept for arbejdstøj til industrisegmentet.

Når arbejdsmiljøbranchen mødes på A+A-messen i Düsseldorf den 24.-27. oktober, sætter den svenske arbejdstøjsproducent Fristads fuldt fokus på mere bæredygtige alternativer til konventionelt arbejdstøj og deres plan for at skabe en cirkulær arbejdstøjsproduktion.

- A+A er en meget vigtig begivenhed for os som virksomhed og en mulighed for at præsentere vores produkter og løsninger for et bredere europæisk publikum. Det er også en mulighed for at møde andre aktører i branchen, der ligesom os ønsker at indtage en førende position inden for bæredygtighed, siger Petra Öberg Gustafsson, administrerende direktør for Fristads.

Derudover vil Fristads benytte lejligheden til at vise en række nye produkter frem, som er udviklet med specifikke industrier og fagligheder for øje.

Global plan for cirkulær tøjproduktion
I september præsenterede Fristads deres nye globale genbrugsinfrastruktur, som inkluderer en certificeret genbrugsproces med navnet ’Close the loop’. Certificeringen gør Fristads til den første tøjproducent i Benelux-området, som kan garantere sporbarheden af genanvendte råmaterialer og sikre at deres produkter får nyt liv i stedet for at gå til spilde, når de har udtjent deres formål.

Den er udtænkt af Fristads' Benelux-kontor, som er lykkedes med at holde sig på forkant med udviklingen af cirkulære løsninger. Nu vil den hollandske model fungere som en plan for implementering og opskalering af genanvendelsesindsatser på alle Fristads' markeder.

- Vi har arbejdet på at reducere miljøpåvirkningen fra vores produktion i årevis, men vi anerkender også behovet for en innovativ løsning, når tøjet er udtjent. Det er ’Close the loop’ vores bud på. For os er det den sidste brik i puslespillet, der giver os kontrol og overblik over vores produkters komplette livscyklus. Det er med til at fastholde vores forspring som markedsledende på bæredygtighed i arbejdstøjsindustrien, siger Anne Nilsson, direktør for marketing og bæredygtighed hos Fristads.

Gennem den nye genbrugsproces vil Fristads minimere spild, reducere brugen af nye fibre og hjælpe med at lukke kredsløbet på deres produktion. Det gør også Fristads godt positioneret til at opfylde kravene i den kommende lovgivning om udvidet producentansvar (EPR) for tøj.

Nyt koncept for industrien
Det er ikke det eneste, Fristads har med til messen i Düsseldorf.

Tidligere i år lancerede virksomheden et nyt sæt stilkoncepter med rødder i den skandinaviske natur. Koncepterne består af kollektioner inden for bygge- og anlægsbranchen, high-visibility tøj og service- og industribranchen og tager udgangspunkt i Fristads’ mest populære arbejdsbukser, som er blevet kombineret med matchende toppe og jakker for at forenkle kundens valg. For at omfavne Fristads svenske arv bærer de navnene på svenske naturreservater - fra Tyresta midt i Sverige til Haverdal på vestkysten og Trofta i syd.

I forbindelse med A+A-messen vil Fristads desuden give en forsmag på et nyt koncept til industrisegmentet, som er specielt udviklet til at imødekomme europæiske kunders efterspørgsel. Konceptet består af let profilerede beklædningsgenstande med et rent design og moderne pasform.

Fristads' højdepunkter på A+A
Fristads udstiller i hal 15, stand H39. Det overordnede tema for standen vil være Fristads' arbejde med at reducere virksomhedens miljøaftryk, blandt andet ved at producere produkter med lavere miljøpåvirkning med miljøvaredeklarationer som værktøj. I standen vil der desuden være fokus på at løfte sløret for de næste skridt inden for cirkulær produktion af arbejdstøj.

Blandt de produkter, der præsenteres på messen, er stilkoncepterne Haverdal, Alnaryd, Tyresta, Skarup, Stiby og Trofta samt et helt nyt koncept for arbejdstøj til brugere inden for industrisegmentet. Derudover introduceres vigtige tilføjelser til Fristads' multinormsortiment til elektrikere.

Onsdag den 25. oktober kl. 10.30 afholder Fristads et event for pressen på standen. Hvis du er interesseret i at deltage, bedes du tilmelde dig her.

Kl. 14:00 finder prisoverrækkelsen af "Klimaretter Award" sted på standen. Prisen er stiftet af fagmediet "Deutsches Handwerksblatt" sammen med Fristads. I løbet af de seneste måneder har håndværksvirksomheder fra hele Tyskland deltaget i en konkurrence med spændende bæredygtighedsprojekter, som de har implementeret i deres virksomheder. Prisen skal skabe opmærksomhed om bæredygtighedsindsatsen, fordi håndværksfagene er en nøglefaktor, når det kommer til at implementere politiske bæredygtighedsmål.

På messens sidste dag, den 27. oktober kl. 11.00, er Fristads' produktdirektør Lena Bay blevet udvalgt til at tale på Trend Forum arrangeret af A+A. Temaet for talken vil være Fristads' arbejde med at udvikle verdens første miljøvaredeklaration for tøj. Du kan få flere oplysninger om Trend Forum ved at klikke her.

Hver dag på messen vil Fristads tøj være synligt på modeshowet i hal 15 stand H03 (via østindgangen).

Læs mere om A+A modeshowet her.

Om Kort om Fristads Kansas

Fristads Kansas A/S distribuerer arbejdstøjsbrandet Fristads og herunder kollektionen Kansas i Danmark. Formelt er selskabet ejet af svenske Fristads AB og del af den internationale koncern, Hultafors Group. Hultafors Group er en af Europas største aktører indenfor arbejdstøj, fodtøj, hovedbeskyttelse, håndværktøj, værktøjsbælter og stiger til professionelle. Fristads Kansas har til huse i Odense og sælger sine produkter via webshop og forhandlernetværk. Læs mere om os her: www.fristads.com

Maja Lundgreen
Marketing Manager, Denmark