2019-11-27 09:22Nyheter

VILKA ÄR DE FRANSKA MUSTASCHERNA SOM SPELAR BEACH ROYALS?

Året är 2014. Platsen är Montpellier, Frankrike. Personerna är…
…Dupond och Dupont?Året är 2014. Platsen är Montpellier, Frankrike. Personerna är… …Dupond och Dupont?

Vem döljer sig på bilden?
I en kombination av återförening och comeback spelar de tillsammans Beach Royals på fredag kväll.
Ska vi kalla dem Dupontarna?

Bilden är tagen i Montpellier, Frankrike, år 2014 när de båda spelade en satellit-tävling på Europatouren och kom på 9:e plats.
– Vi lekte fransmän och sprang runt och övade på att säga ”oui”, säger den ena och skrattar.

I ett komiskt försök att smälta in hade de uppenbarligen väldigt kul.
– Vi kvalade in i tävlingen och hade en kul kväll där på hotellet. Jag hade nog inte vågat gå med den på mig utomhus, säger Dupont.

Efter ett antal tävlingar det året gick deras vägar åt skilda håll – för att nu på fredag kväll korsas igen. Vad hände med dupontarna under tiden?

Jo, Dupond var redan då GBC:are som senare efter lång och trogen tjänst slutade spela beachvolley på hög nivå för att – bland annat – bli förälder. Nu gör Dupond en tillfällig comeback när Beach Royals spelas på Beach Center i Kviberg på fredag kväll.

Dupont, å sin sida, representerade då IKSU i Umeå men blev efter det här tillfället GBC:are och har som sådan lyckats med något ingen annan klarat av: Nevza tourfinal-guld tre år i rad.

– Det ska bli kul att hänga lite tillsammans på fredag igen. Vi har haft våra moments som vi gärna blickar tillbaka på. Vi får väl se om vi kan väcka liv i spelet också, säger Dupond.

– Eller snarare, liva till spelet, säger Dupont.

Läs mer om premiären av Beach Royals här!

Fakta: Beach Royals
Datum: Fredag 29 november.
Tid: 18.00 – 22.00.
Plats: Beach Center, Kviberg, Göteborg.
Spelform: Queen/King of the Court.
Arrangör: Göteborg Beachvolley Club
Deltagare: Elitlagen i GBC, de bästa lagen i seriespelet i GBC, inbjudna elitspelare.
Publik: Fri entré.

Om Beach Center

Beach Center erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se

Anders Nordahl