2019-11-30 10:54Nyheter

SENSATION AV FRIDA: PANNBENET SLOG MAXPULSEN

Frida Stahre och Nina Grawender kammade hem skumpa, buckla och segercheck i Beach Royals. Foto: Johanna SvenssonFrida Stahre och Nina Grawender kammade hem skumpa, buckla och segercheck i Beach Royals. Foto: Johanna Svensson

Frida Stahre var tillbaka i gammalt gott slag – så när som på flåset.
Men maxpuls hindrar inte pannben.
Hon och Nina Grawender vann första upplagan av Beach Royals.

Det blev en hellyckad kväll på Beach Center i Göteborg. Beach Royals blev en rafflande beachvolleyfest med högt tempo i spelet och en engagerad publik.

Att spela på tid var onekligen ett fungerande grepp för både spelare och åskådare.

Publiken trivdes på Beach Royals. Foto: Johanna Svensson

Fredagen inleddes annars med två tunga avhopp. Sjuka Sigrid Simonsson och skadade Vegard Höidalen fick kasta in handduken, men ersättarna Elisa Niederhaus och Linus Frantzich gjorde båda sensation och klarade sig förbi öppningsrundan med sina partners som bestod av de ärrade veteranerna Anna Rydenberg respektive Björn Berg.

Eller vad sägs om det här:
1. Elisa satte hela fem servess i öppningsrundan, varav det femte i slutsekunderna blev avgörande.
2. Linus utnyttjade reglerna och kunde tack vare en taktisk servemiss i slutsekunderna förhindra motståndarna Martin Johansson och Tobias Helbig att ta en avgörande poäng.

Herrarnas Beach Royals vanns till slut av gästande Lars Retterholt/Svein Solhaug från Norge före Martin Appelgren/Alexander Herrmann som tidigare hade totaldominerat semifinalen.

På tredje plats kom Alexander Annerstedt/Ludvig Simonsson som stod för en makalös upphämtning i andra rundan. Med fyra minuter kvar behövde de 9 poäng för att gå om Joel Hallabro/Leon Vincent och därmed undkomma eliminering.
De tog 12.

Herrarnas tre bästa lag i Beach Royals. I mitten vinnarna Lars Retterholt och Svein Solhaug, båda från Norge, flankerade av tvåorna i blått, Martin Appelgren och Alexander Herrmann, och treorna i vitt, Alexander Annerstedt och Ludvig Simonsson. Foto: Johanna Svensson

På damsidan var det som om tiden stått stilla i tio år. Nina Grawender och Frida Stahre, som på den tiden vann ett SM-silver, kammade hem segerpremien. De var illa ute i både andra rundan och semifinalen, men i finalen var det inget snack.

Frida som inte spelat beachvolley på hög nivå på många år flåsade så hårt att hon knappt kunde stå upp i slutet, men hennes patenterade järnvilja bredvid Ninas vinnarlust avgjorde.

Tvåa blev de betydligt yngre GBC:arna Ellen Lindqvist och Klara Ribom. Tredjeplatsen kammades hem av Sara Malmström och Talar Kirkor som såg näst intill oslagbara ut i de två första rundorna.

Frida Stahre visste vad hon ville i Beach Royals. Foto: Johanna Svensson

Den outtröttlige Björn Berg gjorde inte bort sig och överlevde första rundan med sin hastigt inkallade partner Linus Frantzich. Foto: Johanna Svensson

Ellen Lindqvist kom tvåa med sin partner Klara Ribom. Foto: Johanna Svensson

Karin Backström kvalade in till Beach Royals via GBC:s seriespel, men fick ihop med Malin Bergholm ge sig i första omgången. Foto: Johanna Svensson

Tobias Helbig i aktion. Foto: Johanna Svensson

Damlagen i Beach Royals presenteras. Foto: Johanna Svensson

Herrarna presenteras. Foto: Johanna Svensson

Arrangerande Göteborg Beachvolley Club vill tacka funktionärer, sponsorer och inte minst spelarna som bidrog till en fantastisk premiär av Beach Royals.

Om Beach Center

Beach Center erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se

Anders Nordahl
Marknadsansvarig