2020-03-10 08:35Pressmeddelande

Oroande siffror från SCB visar på nedgång för restaurangbranschen

Jonas Siljhammar, vd VisitaJonas Siljhammar, vd Visita

Restaurangernas försäljningsvolym minskade under årets fjärde kvartal, visar Restaurangindex från SCB. Siffrorna stärker bilden av en avmattning i ekonomin.

Restaurangernas volymomsättning (omsättning rensad för inflation) minskade med 0,2 procent i det fjärde kvartalet 2019, jämfört med samma period ett år tidigare. Till exempel minskar den största kategorin, lunch- och kvällsrestauranger, med 4,1%.

-Det är tydligt att vi nu ser en nedgång i ett flertal av restaurangbranschens segment och då har vi ännu inte sett de eventuella effekterna kopplade till coronaviruset, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.

-Vi är oroliga för konjunkturen och hur den påverkar hushållens konsumtion. Restaurangbranschen har låga marginaler och statistiken från SCB visar att jobb och tillväxt hotas i den näring som är bäst på att skapa jobb för unga och utrikesfödda. Nu behövs bättre förutsättningar för branschen exempelvis lägre arbetsgivaravgifter och minskad regelbörda, säger Jonas Siljhammar.

Om Visita

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar cirka 5 400 medlemsföretag med över 7 800 verksamheter. Bland våra medlemmar finns restauranger, hotell, campingar, nöjesparker, vandrarhem, spa-anläggningar, turistbyråer och skidanläggningar. Som bransch- och arbetsgivarorganisation är Visitas huvudsakliga uppgift att teckna branschens kollektivavtal, stödja Visitas medlemsföretag i att växa och utvecklas och driva för besöksnäringen viktiga frågor.

Dan Jormvik
Dan Jormvik