2020-09-08 07:26Pressmeddelande

Dags för Nya Roslagsmarschen 2020

Vandrare under Nya RoslagsmarschenNya Roslagsmarschen

För sjätte året i rad anordnas Nya Roslagsmarschen den 12 september. Evenemanget har anpassats utifrån rådande restriktioner och välkomnar i år 140 vandrare som kommer att vandra 13 km i och omkring Norrtälje.

– Eftersom restriktionerna gör det omöjligt för oss att samla mer än 50 personer längs leden samtidigt har vi fått göra flera justeringar i årets evenemang, säger Malin Hellkvist, Visit Roslagen.

Justeringarna innebär att sträckningen blir en annan än den ursprungliga och att samtliga vandrare går 13 kilometer. Även om sträckan till stora delar går längs Roslagsleden kommer vandrarna också att få se både stadsmiljö, skog, vatten, naturreservat och oväntade inslag på sin vandring i och runtom Norrtälje.

Nya Roslagsmarschen genomförs vanligen med 500 deltagare. För att kunna erbjuda en trygg och säker vandringsupplevelse för deltagarna erbjuds i år endast 140 platser fördelat på flera starter.

– Genom att vandrarna startar i olika grupper och själva tar sig till start och från mål minimerar vi risken för trängsel, säger Malin Hellkvist.

Syftet med Nya Roslagsmarschen är att visa upp Roslagsleden och dess olika etapper men också att lyfta lokala aktörer och samarbetspartners i närheten av leden. Deltagarna kan se fram emot att träffa flera lokala företag och organisationer under dagen.

Nya Roslagsmarschen infaller alltid på Vandringens dag, som är en dag skapad av STF. Dagen infaller alltid den andra lördagen i september.

För mer information och hålltider för dagen:
Malin Hellkvist
malin.hellkvist@hellkvist.se

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen AB arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.