2021-10-27 10:32Pressmeddelande

Wendy och Peter Pan blir sommarteater på Västerbottensteatern

Wendy och Peter Pan – sommarteater på Västerbottensteatern 2022. Foto: Lisalove Bäckman.Wendy och Peter Pan – sommarteater på Västerbottensteatern 2022. Foto: Lisalove Bäckman.

Nytt grepp på älskad klassiker blir fantasifullt äventyr fyllt med musik

Berättelsen om Peter Pan känner alla till. Men när Västerbottensteatern sätter upp den älskade klassikern som sommarteater är det storasyster Wendy som står i fokus. Hon är berättelsens starka karaktär i ett fantasifyllt äventyr för alla åldrar. Genom samarbete med Musikalakademien får föreställningen dessutom en stark musikalisk prägel.

Sommaren 2022 ger Västerbottensteatern sin version av en klassiker som fascinerat barn och vuxna i mer än 100 år.  Med namnet Wendy och Peter Pan förstår vi att den här gången är det en tjej som driver äventyret. Västerbottensteaterns konstnärliga ledare Bobo Lundén var fylld av entusiasm när sommarteatern idag presenterades:
– Det känns fantastiskt kul att presentera ett klassiskt musikaläventyr med en stark och egensinnig tjej i i huvudrollen. Att vi dessutom får samarbeta med de begåvade artisterna på Musikalakademin gör inte saken sämre!

Musikaliskt samarbete
Västerbottensteatern har tidigare med framgång samarbetat med Musikalakademien på Strömbäcks folkhögskola.
– Samarbetet med Musikalakademien har varit givande för båda parter, vi har växt tillsammans. Nu får vi möjlighet att fylla scenen med en stor ensemble och en blandning av skådespelare och dansande musikalartister. Det här blir en häftig teaterupplevelse, med både halsbrytande dramatik och absurd humor, för publik i alla åldrar.

Unik väg ut i yrkeslivet
Johanna Edlund Hansson,
kursföreståndare på Musikalakademien, ser många kvaliteter i samarbetet.
– I april flyttar vi utbildningen från Strömbäck till Medlefors för att avsluta den med repetitioner av Wendy och Peter Pan. Efter examen kan eleverna sedan gå direkt till jobb med att spela sommarteater. Vi är ensamma om att kunna erbjuda eleverna denna fantastiska möjlighet att gå rakt ut i yrkeslivet efter sin utbildning tack vare samarbetet med Västerbottensteatern.

En fantasifylld resa till landet Ingenstans
Peter Pan är kanske mest känd från Disneys animerade film från 1953, men originalet är faktiskt en pjäs, Peter Pan eller pojken som inte ville bli vuxen av J M Barrie från 1904. Den omarbetades till en roman 1911 där Wendy är huvudperson. I Västerbottensteaterns uppsättning är Wendys utveckling från barn till vuxen central.
– Wendys resa handlar om att hon frigör sig både från föräldrarna och från den roll hon förväntas ha i familjen, säger regissören och manusförfattaren Annika Kofoed.

Wendy hanterar sin situation genom att underhålla sina mindre syskon med historier om den trotsiga figuren Peter Pan som säger sig aldrig kunna bli vuxen. Wendy har skapat en egen bildvärld för sin syskon med manga-teckningar, en magisk verklighetsflykt fylld av lust och spänning. En kväll får den spännande fantasivärlden plötsligt liv. Tillsammans med den flygande Peter Pan kastas de in i en omtumlande resa på liv och död. De beger sig över stjärnhimlen till landet Ingenstans och möter både den egensinniga älvan Tingeling, Peters kompani Vilsebarnen och den hämndlystne Kapten Krok...

Wendy och Peter Pan är en berättelse om att bli vuxen eller att vägra bli det. Och om att den som utmanar sina rädslor kan få möta världen. Detta är också en historia om att ett smärtsamt avsked kan vara nödvändigt för att hitta nya vägar. Men framförallt är det en berättelse om att ge sig hän i sin vildaste fantasi.
/Annika Kofoed

Biljettsläpp och lunchteater i november

Biljetterna till föreställningarna i Medleforsparken släpps redan 3 november. Premiären planeras till mitten av juni, men redan nu under november kan publiken bekanta sig med Musikalakademien som serverar tre lunchföreställningar på Trappscenen i Sara kulturhus. 11-2 november spelas Knäpp upp, som lotsar publiken genom den Ramelska eran i svensk underhållning. 18-19 november är det Hasse Alfredsson och Tage Danielsson som hyllas i Svenska ord och 25-26 november tas ett helhetsgrepp på underhållningens 1920-60-tal i Gyllene eran

Sångglada amatörskådespelare sökes
Liksom i flera tidigare sommarteatrar kommer amatörskådespelare att bjudas in för att medverka i Wendy och Peter Pan. Västerbottensteatern bjuder därför in intresserade som älskar att sjunga till audition 6-7 november.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pressbilder bifogas.
Kontakt Johanna Edlund Hansson, Musikalakademien. tel 090-426 00 (växel Strömbäcks folkhögskola)
Kontaktuppgifter Västerbottensteatern nedan.

Wendy och Peter Pan
Sommarteater i Medleforsparken, Skellefteå juni-juli 2022
Premiär 15 juni 2022. Biljettsläpp 3 november 2021.
Produktion: Västerbottensteatern i samarbete med Musikalakademien, Strömbäcks folkhögskola.
Manus och regi: Annika Kofoed, baserat på J M Barries berättelser om Peter Pan och Wendy.
Medverkande: Stefan Clarin och Malin Vispe.
Elever på Musikalakademien;
5-8 amatörskådespelare.
Anmälantill audition för amatörskådespelare senast 31/10 till Lillemor Skogheden, Västerbottensteatern.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt