2021-02-11 07:45Pressmeddelande

Västerbottensteatern ställer in scenföreställningarna i mars

Teaterspektaklet, Västerbottensteatern. Bild: LisaLove BäckmanTeaterspektaklet, Västerbottensteatern. Bild: LisaLove Bäckman

Det blir ingen publik premiär för jubileumsrevyn Teaterspektaklet och inga andra scenföreställningar heller för Västerbottensteatern under mars månad. Orsaken är förstås den fortsatt allvarliga smittspridningen. Men teatern ger inte upp utan fortsätter att utveckla andra vägar att nå publiken och se framtiden an med tillförsikt.

Västerbottensteaterns vd Fransesca Quartey kommenterar i första hand situationen med ett beklagande till publiken:
– Det nya smittskyddsläget gör att vi än en gång måste göra vår publik besvikna med beskedet att vi inte kommer att öppna Västerbottensteatern för scenföreställningar som planerat den 3:e mars. Det rådande läget och de restriktioner som förlängts gör att vi nu fattat detta beslut.

Andra vägar till publiken
Ingen teater på scenerna alltså, men Västerbottensteatern fortsätter att använda de digitala kanalerna för att nå publiken och hålla kulturen levande.
– Vi ger oss inte och fortsätter arbeta för andra och nya sätt att få ut vårt arbete och den kraft som kulturen utgör. Vår konstnärlige ledare Bobo Lundén jobbar nu tillsammans med ensemblen för att göra en inspelad version av Teaterspektaklet. Snart i en dator nära dig – kom känn kraften!, säger en ändå hoppfull Fransesca Quartey.

Teater på VBT Play
Andra föreställningar som kommer att bli tillgängliga digitalt är en läsning av Frihet, jämlikhet och nalta tro. På VBT Play finns sedan tidigare möjlighet att se hela föreställningarna Tre systrar, Glupahungern, Improviserad melodifestival 2020 och När prinsen kom till byn. Där finns även kortfilmer, trailers och annat filmat material. Länk till VBT Play finns nedan.

Senare beslut om teater i april
Samtliga Västerbottensteaterns scenföreställningar ställs in under mars och det gäller Teaterspektaklet, Berättarverkstad för barn, läsning ur Frihet, jämlikhet och nalta tro, Berättarklubb samt gästspelen Världen enligt Rosling och Yebo Yes!. Även Västerbottensteaterns gästspel under mars med All You Need Is Beatles i Umeå  och med Lyckligare nu i Burträsk ställs in. Beslut om föreställningarna som planerats för april kommer att tas senare i relation till hur situationen utvecklas.

Alla som köpt biljett till någon av de inställda föreställningarna kommer att få ett sms skickat till sig och sedan får de lösa in biljetten där de köpte den.

Information om aktuella föreställningar och digitalt utbud kommer att ges via Västerbottensteaterns sociala media och på vasterbottensteatern.se

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kristina Bygdén
Kommunikatör/grafisk formgivare