2022-03-03 08:10Pressmeddelande

Västerbottensteatern hämtar ny vd från Dansens Hus

Challa Gustavsson blir Västerbottensteaterns nya vd. Foto: Andreas Nilsson

Challa Gustavsson blir ny vd för Västerbottensteatern.

Hon tillträder tjänsten i sommar och efterträder Fransesca Quartey som varit på teatern i nio år.

– Jag ser mycket fram emot att fortsätta driva den förändringsresa som teatern är inne i. Vi har alla förutsättningar att utvecklas konstnärligt och publikt. Mitt mål är att Västerbottensteatern ska vara Sveriges bästa länsteater, säger hon.

Challa Gustavsson kommer närmast från en tjänst som administrativ chef på Dansens Hus där hon också arbetat som tillförordnad teaterchef. Den nya vd:n var tidigt ett eftertraktat namn i rekryteringsprocessen.

– Vi tog fram en profil över vilken typ av person vi ville ha och hon bockar av allt på den önskelistan. Hon är en tydlig ledare med en gedigen bakgrund inom den kulturella sektorn som är duktig på att driva en organisation, med allt vad det innebär från personalansvar till ekonomi. Vi är mycket nöjda med att hon kommer till oss, säger Martin Hedqvist, styrelseordförande för Västerbottensteatern.

”Mår bra av utveckling”

Challa Gustavsson tillträder tjänsten 1 juli. Hon ser fram emot att kliva in i en teater som utvecklas och en region som växer.

– Alla verksamheter mår bra av utveckling och det ska bli spännande att fortsätta driva på den förändringsresa som Västerbottensteatern är inne i. Verksamheten har redan en gedigen grund att stå på och har alla förutsättningar att utvecklas ytterligare, säger hon.
– Flytten till Sara kulturhus innebär förstås utmaningar men framförallt ser jag stora möjligheter till utveckling, både i den egna verksamheten och i samarbeten med andra.

Ska vara relevanta

För Challa Gustavsson har Västerbottensteatern en betydelsefull roll i den samhällsutveckling som sker just nu i Skellefteå och Västerbotten.
– I den snabba förändring som sker i regionen har Västerbottensteatern en viktig uppgift eftersom kulturen måste vara en av byggstenarna för framtiden. Vi ska vara relevanta för de som redan bor här men också för alla nya invånare som flyttar hit. Kultur i alla dess former och uttryck ger oss perspektiv på oss själva, våra medmänniskor och samhället vi lever i. Med kulturens hjälp blir världen större.

Viktigt med inflytande och tydlighet

Som chef beskriver Challa Gustavsson sig som tydlig och resultatinriktad.

– Jag har lång erfarenhet av olika ledande roller och chefsbefattningar, inte minst inom scenkonsten. Min roll på Västerbottensteatern är att bidra med ett ledarskap som gör att verksamheterna kan växa och utvecklas.

Om Challa Gustavsson

Ålder: 52.

Familj: Stor och utspridd. Bland annat en sambo i Stockholm, föräldrar och syskon i Västerbotten.
Nuvarande tjänst: Administrativ chef på Dansens hus.

Tidigare erfarenheter: Har erfarenhet av många ledande roller, inte minst inom scenkonsten – till exempel som kanslichef, administrativ chef och personalchef. Challa Gustavsson har bland annat varit projektledare vid kvinnohistoriskt museum i Umeå, kanslichef för Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige och fungerat som politisk sakkunnig vid Regeringskansliet.
Senaste teaterbesöket: ”Den yttersta minuten” av Mattias Andersson på Dramaten.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt