2023-01-23 08:23Pressmeddelande

Västerbottensteatern bjuder in till fullmatad teatervår!

Handbok för husmödrar. Foto och retusch: LisaLove BäckmanHandbok för husmödrar. Foto och retusch: LisaLove Bäckman

Äntligen. Vår! Teateråret 2023 rivstartade med fullsatt nypremiär av Musikanternas uttåg och onsdagen den 25 januari släpps biljetter till resten av teatervåren 2023. Västerbottensteatern bjuder in till en lång rad av fantastiska föreställningar där historiska händelser, vardagliga ting och ren och skär underhållning delas i teaterns magiska rum - både utomhus under bar himmel och inne mellan teatersalongens varma väggar.

Västerbottensteaterns första stora premiär för våren är Handbok för husmödrar. I föreställningen följer vi folkhemmets framväxt i Skellefteå från 1940-talet till idag genom hemmafrun Esters liv. Det är en nära berättelse om hemarbete, moderskapets villkor, omsorg och en vänskap som överlever allt. Pjäsen har premiär 4 mars på Sara kulturhus för att sedan åka på turné i länet.

Innan dess har vi möjlighet att uppleva flera spännande programpunkter - bland annat gästspel under konceptet Teater+Mat på Trappscenen. I samarbete med Restaurang Mandel bjuds det återigen in till teater och god mat till lunch och middag. Och i samband med pride-veckan får vi ta på oss våra partykläder och rocka loss till tonerna av föreställningen Improviserad Melodifestival då UngHästen med vänner improviserar fram helt nyskrivna låtar på Sara kulturhus största scen.

- För 2023 är Västerbottensteaterns tema ”I Saras fotspår” eftersom det är 100 år sedan Sara Lidman föddes. Sara var en stor författare och skribent, men också en politisk världsmedborgare som manade till kamp och motstånd. För demokrati, rättvisa och jämlikhet. Hon var uppfordrande och i vissas ögon provocerande. Sara verkade i sin gärning genom ordet och texten. Hon visade på kulturens kraft och hur den kan skapa förändring i samhället. Det är ett arv som vi på Västerbottensteatern bär vidare, säger Challa Gustavsson, Västerbottensteaterns VD.

- Genom teater och scenkonst bjuder vi in till upplevelser som vidgar alla sinnen. Det som är kulturupplevelsens unika förmåga – att göra världen större. Kultur ger oss perspektiv på oss själva, våra medmänniskor, samhället vi lever i och vår gemensamma historia. På platser som erbjuder sina medborgare kulturella upplevelser, där det finns ett starkt kulturliv, där främjas också kreativitet och utbyte av idéer – ett drömscenario för en kommun och region som vill växa och där människor med olika bakgrunder, från olika länder, ska mötas och leva, fortsätter Challa.

Västerbottensteaterns teaterföreställningar, improkvällar och berättararrangemang är både kulturupplevelser och en möjlig mötesplats för nya samtal och bekantskaper. Så välj din favorit ur programmet och boka biljett så ses vi i publikvimlet!

Här är några av vårens och sommarens höjdpunkter:

Teater + mat
Spelas:
9 februari - 31 mars, Trappscenen, Sara kulturhus.
Lunch eller middag samtidigt som du tar del av teater, musik eller berättande - det låter väl helt fantastiskt?! Tillsammans med restaurant Mandel bjuder Västerbottensteatern in till teater & mat på Trappscenen på torsdagar och fredagar.

Improviserad Melodifestival
Spelas:
18 februari, scen 1, Sara kulturhus.
Om föreställningen: UngHästen med vänner står åter på scenen tillsammans med det hyllade bandet Mästerskapet och kören Sällskapet. Publiken skriver låttitlarna som dras i stunden, artisterna sjunger improviserat och för glatta livet och publiken bestämmer vem som är årets värdigaste vinnare. Kom i fjäderboa och skråla med i refränger du aldrig hört förut.

Handbok för husmödrar
Spelas: 4 mars – 29 april, scen 2, Sara kulturhus och på turné.
Om föreställningen: Vi följer folkhemmets framväxt i Skellefteå från 1940-talet till idag genom hemmafrun Esters liv. Det är en nära berättelse om hemarbete, moderskapets villkor, omsorg och en vänskap som överlever allt.

Social impro club
Spelas: 31 mars samt 5 & 12 maj, Trappscenen, Sara kulturhus.
Om föreställningen: Improvisationsteater på engelska i pubmiljö. Improvisatörerna tar en del hjälp av publiken – utan att du som besökare behöver vara rädd för att bli uppsliten på scen. Här bjuds på både humor och allvar. I samarbete med Paolo´s.

Diiva - gästspel på finska
Spelas: 29 mars, scen 2, Sara kulturhus
Om föreställningen: En hyllning till tonåren. Det är inte bara en skildring om tonåren i en förort, utan även en bild av uppväxt, smärtsam brytningstid och förvandling, första kärleken och stora sorger. Föreställningen spelas på finska och textas på svenska

Wendy & Peter Pan
Spelas: 14 juni – 16 juli, sommarteater i Medleforsparken
Om föreställningen: Familjeäventyr med spänning, action och medryckande musik. En kväll när Wendy ser efter syskonen får den spännande fantasivärld de fyller sitt liv med plötsligt liv. Tillsammans med den flygande Peter Pan kastas de in i en omtumlande resa på liv och död. Sommarteaterscenen fylls av en stor ensemblen med skådespelare och dansande och sjungande musikalartister.

Säsongsprogram för våren 2023 finns att läsa här.
Läs mer om alla vårens föreställningar på vår webb och boka här.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt