2019-08-07 09:33Pressmeddelande

Sverigepremiär för barnförbjuden rysare

Tillbaka innan midnatt, rysare på Västerbottensteatern i samarbete med Profilteatern, hösten 2019. Foto: Sofia Lindblom.Tillbaka innan midnatt, rysare på Västerbottensteatern i samarbete med Profilteatern, hösten 2019. Foto: Sofia Lindblom.

Applåderna för årets sommarteater Bröderna Lejonhjärta har knappt klingat ut innan det är dags för nästa premiär på Västerbottensteatern. Redan nu på fredag släpps biljetterna till Tillbaka innan midnatt, en barnförbjuden rysare som produceras i samarbete med Profilteatern.

Den kanadensiska succéthrillern Tillbaka innan midnatt (I’ll Be Back Before Midnight) har spelats över hela världen och får nu Sverigepremiär i en samproduktion mellan Västerbottensteatern och Profilteatern. Rysare förknippar man i första hand med film (tänk Psycho!), men det kan definitivt bli väldigt rysligt och nervkittlande även på en teaterscen. Och när Västerbottensteatern och Profilteatern nu samarbetar ska det bli så rysligt att föreställningen har fått en åldersgräns på 15 år.

"Tjuvsläpp" av biljetter
Tillbaka innan midnatt har en tidig premiär 19 september varför Västerbottensteatern "tjuvsläpper" biljetterna redan nu på fredag 9 augusti. I Umeå kan publiken redan på torsdag skaffa sig biljetter till en gastkramande teaterkväll.

Föreställningen kommer att få en fördjupad presentation på Västerbottensteatern 17 september då media kommer att bjudas in.

Save the date för presentation för spännande teaterhöst
Västerbottensteaterns höst ser också i övrigt mycket spännande ut med bland annat en urpremiär, ett jubileum och berättarfestival. För att berätta mer om teaterhösten kommer vi att bjuda in media till en träff 23 augusti kl 10.00 då säsongsprogrammet är färdigt att gå i tryck.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kristina Bygdén
Kommunikatör/grafisk formgivare