2024-03-13 10:18Pressmeddelande

Spännande deckargåta med Norrbottensteatern gästspelar 14 mars!

"Styr din plog över de dödas ben" med Norrbottensteatern.
Foto: Magnus Stenberg"Styr din plog över de dödas ben" med Norrbottensteatern. Foto: Magnus Stenberg

STYR DIN PLOG ÖVER DE DÖDAS BEN - En pusseldeckare om makt, gränser och kärleken till den gåtfulla naturen. Av Nobelpristagaren Olga Tokarczuk. En produktion av Norrbottensteatern.

Torsdag 14 mars kl 19:00 spelas Norrbottensteaterns uppsättning på Sara kulturhus, i arrangemang av Västerbottensteatern.

En mörk och kall vinternatt på den polska landsbygden sker ett fruktansvärt mord.

Janina Duszejko är en pensionerad lärarinna som frånsagt sig mänskligt sällskap. Utled på folk och deras käbbel och konflikter har hon dragit sig tillbaka till sitt lilla hus på den polska landsbygden. Där tillbringar hon sina ensliga dagar med att översätta poesi och umgås med de förbipasserande vildsvinen och rådjuren, medan vintersnön växer allt högre runt stugknuten.

Då sker ett märkvärdigt och fruktansvärt mord i den lilla byn intill. Den lokala polisen står handfallen och snart följer ytterligare dödsfall med bestialiska förtecken. Janina beslutar sig för att ta utredningen i egna händer. Det är bara hon som kan rädda mänskligheten.

Styr din plog över de dödas ben är skriven av den polska författaren Olga Tokarczuk som vann Nobelpriset i litteratur 2018.

Torsdag 14 mars, kl 19.00, Scen 2, Sara kulturhus
Längd: 2 tim 30 min inkl paus

PRESSCITAT

"Elegant deckargåta av nobelpristagarens roman" (Norrbottens-Kuriren)
"På ett varsamt sätt härbärgeras också känslor av vemod, övergivenhet och tvivel i föreställningen av musiken. Mellan skratten svävar den och dimman i skogen ut i salongen. Det är elegant."  (Norrbottens-Kuriren)

”Tokarczuks eko-thriller blir fartfylld komik” (Svenska Dagbladet)
”Ensemblen kastar sig med liv och lust mellan en rad absurda scener.” (Svenska Dagbladet)
”…skådespelarna får visa framfötterna.” (Svenska Dagbladet)
”…Så fartfyllt roligt att mörkret knappt får plats.” (Svenska Dagbladet)

Medverkande Jonas Hellman-Driessen, Karin Paulin, Maja Runeberg och Per Sandberg

Av: Olga Tokarczuk
Originalutgåvans titel: Prowadz swój plug przez kosci umarlych
Översättning: Jan Henrik Swan
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Regi: Karin Kickan Holmberg
Dramatisering: Lotta Grut
Scenografi: Mona Blombäck
Kostym: Liv Pettersson
Mask: Annika Öhlund
Ljud: Daniel Fröjd Wasberg
Ljus: Marcus Hagman
Rekvisita: Hillevi Rhodin
Bild/video: Marcus Hagman

Arrangör: Västerbottensteatern

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt