2022-12-30 14:00Pressmeddelande

Sara Lidman 100 år firas med "Jernbanan" i musikteatertappning

Sara Lidman, författare av eposet "Jernbanan". Foto: Cato Lein.Sara Lidman, författare av eposet "Jernbanan". Foto: Cato Lein.

I samband med att Sara Lidman skulle fyllt 100 år under 2023 sätter Västerbottensteatern i samarbete med teatergruppen "Östfronten" upp författarens mästerverk Jernbanan (del 1-5). Boksviten är inspirerad av både Saras egen släkts och Västerbottens historia och hyllades och prisbelönades när den kom ut mellan åren 1977 och 1985.

I föreställningen är året 1894. I en enskild cell på Långholmens fästning sitter Didrik Mårtensson från Lillvattnet. I många år var han sin hembygds hjälte; handelsföreståndare, ordförande i kommunalstämman och förkämpe för bygget av järnväg genom Norrland. Nu är allt det förbi. I ensamheten går han igenom hela historien igen, håller rättegång över sig själv för att bevisa sin oskuld. Runt honom trängs människorna som spelat avgörande roller i hans liv. Hustrun Anna-Stava, föräldrarna och syskonen, den underbare konsul Lidstedt, den livsfarliga Hagar och alla de andra. Ibland spelar de lydigt de roller de har i Didriks minne. Ibland kommer de för att trösta. Oftare för att anklaga...

Västerbottensteaterns konstnärliga ledare Bobo Lundén regisserar återigen - efter succén med "Musikanternas uttåg" - och den musikdramatiska scenversionen är signerad Dag Thelander och Per Wickström, duon bakom bl a hyllade föreställningarna "Trollkarlen från Chicago" och "Vansinnets historia". Dag och Per bildar tillsammans "Östfronten" som är en frigrupp baserad i Uppland. Det var Dag som tog initiativet till Jernbanan-projektet och kontaktade Västerbottensteatern för samarbete.

- Mina föräldrar hade en sommarstuga i Burträsk där vi var mycket när jag var barn, så jag är uppväxt med en stark relation till Västerbottensberättarna, dialekten och landskapet. Sara Lidmans "Jernbanesvit" var en av mina stora läsupplevelser i gymnasiet. Det är en stark, sammansatt och extremt drivet komponerad berättelse som därför passar sig bra för dramatisering. För mig är Sara Lidman helt enkelt bäst. Jag tycker att hon är den svenska prosans Nina Simone, oöverträffad i sitt slag men lite för besvärlig för att ges den plats hon - om det bara handlade om arbetets kvalité - självklart skulle ha, säger Dag Thelander.

- Min ingång i projektet var personlig och lustbetonad mer än politisk/analytisk, men det är klart att jag under arbetets gång sett paralleller mellan den exploatering av Norrland som Jernbanesviten handlar om (kring förra sekelskiftet) och dagens. Jernbanans huvudperson, idealisten Didrik Mårtensson, drömmer om att hans by i Norrlands inland ska bli som stora världen. Han ser framför sig att när bara järnvägen är byggd och skogsexploateringen kommer igång ska Lillvattnet bli som Paris. Han inser inte att den koloniala kapitalismen kan komma åt skogen utan att rikedomarna kommer bygden till del, fortsätter Dag.

- Det här blir musikdramatisk teater på ett sätt vi inte gjort tidigare på Västerbottensteatern. Dag Thelander har på ett lekfullt och inspirerande sätt kokat ned Sara Lidmans fem böcker till två och en halv timma musikteater med nyskriven musik av Per Wickström. Mer än hälften av texten sjungs och vävs ihop av sju sjungande och berättande skådespelare på ett sätt som jag hoppas får Sara att le i sin himmel, avslutar föreställningens regissör Bobo Lundén.

Föreställningen kommer att ha sin premiär i Skellefteå 27 september 2023, men kommer även att spela på turné i Umeå och Sundsvall. Biljetter släpps 15 mars 2023.

Manus: Dag Thelander efter Sara Lidmans romansvit
Musik: Per Wickström
Bearbetning och regi: Bobo Lundén
Scenografi: Caroline Romare
Mask och kostym: Helena Andersson
Ljusdesign: Maria Ros
Medverkande: 7 skådespelare och en musiker

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt