2022-06-14 09:45Pressmeddelande

Premiär för Wendy & Peter Pan onsdag 15/6!

Wendy & Peter Pan. Sommarteatern med Västerbottensteatern och Musikalakademien på Medlefors, Skellefteå. Foto: Patrick Degerman.Foto: Patrick Degerman.

Äntligen är det dags för Västerbottensteaterns nya sommarteater i Medelforsparken, Skellefteå!
Wendy & Peter Pan är en nyskriven musikalföreställning för alla åldrar, fritt bearbetad efter Barries klassiska äventyr om landet Ingenstans. Den spelas som sommarteater 2022 och 2023.

Den unga Wendys berättelse om Peter Pan som väcker syskonens begär att kasta sig ut i det okända mot livsfarliga äventyr är en historia många har en relation till. I vår version har drömmen om gemenskap och att få fortsätta leka blivit förstärkt trots att Wendy är något äldre än i sagan. Frigörelsen från hemmet är både smärtsam men nödvändig trots att vuxenvärlden även finns i fantasivärlden Ingenstans där Kapten Krok regerar med sina pirater.

"Ingenstans är det lätt att vara barn! Och kanske är vi alla vilsebarn. Men genom att utmana sina värsta rädslor kan man också hitta nya vägar.
Jag hoppas att ni kommer att dras med i berg- och dalbanan där Wendys färgstarka mangateckningar får liv i berättelsen om att våga ge sig hän i sin vildaste dröm och fantasi. Att få regissera Wendy & Peter Pan på Medlefors har varit en spännande och mäktig upplevelse från början till slut." säger Annika Kofoed, som regiserat och skrivit manuset.

Den stora ensemblen med skådespelare och musikalartister fyller nu den vackra platsen vid forsen med både skönsång, dans och dramatik. Tingeling, sväng med ditt spö och låt spelet börja!

Wendy & Peter Pan är producerad av Västerbottensteatern i samarbete med Musikalakademien, Strömbäcks folkhögskola.

MANUS & REGI: Annika Kofoed, baserat på J M Barries berättelser om Peter Pan och Wendy.
DRAMATURG: Tora Von Platen
KOMPOSITÖR, SÅNGTEXTER & BAKGRUNDER: P-O Nilsson
SCENOGRAF & KOSTYMDESIGNER: Astrid Maya
MASK- & PERUKDESIGN: Helena Andersson
KOREOGRAF: Melker Sörensen
LJUDDESIGN: Arnaud Spicq
SÅNGINSTUDERING: Johanna Edlund, Susanne Sundqvist Bergkvist.
REGIASSISTENT Lillemor Skogheden

MEDVERKANDE: Jessica Allmo, Oliver Bjurström, Stefan Clarin, Matilda Dahlén, Emilia Ekström, Thimmy Finstad, Alfred Grönkvist, Joel Götell, Anna Kanwar, Heidi Laakso, Erika Laisfeldt, Louise Larka,Emil Lillkung, Ingela Lind, Samuel Lindmark, Cecilia Lundmark, Johannah Malmin, Simon Malmin, Malin Morin, Agnes Oldberg,August Persson, Susanne Sundqvist Bergkvist, Filip Tapper, Markus Vesterlund, André Vingård och Malin Vispe.

SCENTEKNIK, SCENOGRAFI, DEKOR OCH KOSTYM ÄR PRODUCERADE AV TEATERNS TEKNIKER & ATELJÉPERSONAL.

AFFISCHBILD: LisaLove Bäckman
PRESSBILDER: Patrick Degerman
KONSTNÄRLIG LEDARE: Bobo Lundén
ANSVARIG UTGIVARE:
Fransesca Quartey, VD

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt