2024-02-26 09:26Pressmeddelande

Premiär för vår clownversion av Dödsdansen onsdag den 28/2!

Dödsdansen med Västerbottensteatern.
Alice spelad av Malin Vispe. Jenny spelad av Andreas Anterot. Edgar spelad av Niklas Larsson Lirell.Dödsdansen med Västerbottensteatern. Alice spelad av Malin Vispe. Jenny spelad av Andreas Anterot. Edgar spelad av Niklas Larsson Lirell.

En storm drar in. Dödsdansen kan börja. Nu ger vi Strindbergs kammarspel som clownföreställning.

I ett fästningstorn ute på en ö haglar gliringar och elakheter genom luften. Det gifta paret Edgar och Alice lever i bitterhet och besvikelse i ett sedan länge stelnat äktenskap. En stackars släkting – Kurt – kommer på besök och hamnar i skottlinjen. En storm drar in. Dödsdansen kan börja.

Är andras olyckor verkligen något att titta på? Har man inte nog av sina egna? Vi tror annorlunda. Genom att låta våra teaterclowner gestalta detta drama är vi övertygade om att vi kan få syn på oss själva och dråpligheten i våra kärleks- och relationssträvanden. Kom och skratta åt allas våra tillkortakommanden, och åt några som förhoppningsvis har det mycket mycket värre.

Skådespelaren, clownen och regissören Camilla Persson, som driver teatergruppen Dotterbolaget, har satt tänderna i Strindbergs kammarspel Dödsdansen.

Dödsdansen är skriven år 1900 under två intensiva oktoberveckor. Det är en av August Strindbergs mest spelade pjäser, speciellt i år då inte mindre än fem olika versioner spelas runt om i Sverige. Men det hade Camilla Persson ingen aning om när hon i december 2022 fick frågan från Västerbottensteatern att regissera.

- Det är ju inte alltid lätt att leva tillsammans och makarna i Dödsdansen har det kanske värre än det flesta. I tjugofem år har de plågat varandra, nu kommer deras gamla vän Kurt på besök och rör om i den äktenskapliga grytan. I orginalversionen bor de i ett före detta fängelsetorn ute på en ö (Strindberg spar inte på symboliken). I vår version bor de i något som kanske kan liknas vid en köttfärgad kammussla. I denna rosa famn har vi i 7 veckor grävt oss in i Strindbergs drama och tränat clownteknik, säger regissören Camilla Persson.

Rollerna spelas ju av clowner och Camilla förälskade sig i clownformen 2010  och har sedan dess arbetat nästan uteslutande med clown i olika former.
Camilla beskriver: - Här finns utrymme för improvisation, en hög närvaro och intensitet. Genom sin naivitet kan clownerna göra saker tydligare, naknare, grymmare, roligare, sorgligare. Deras uppgift är att visa det vi vill dölja för att upprätthålla våra egon och  påminna oss om människans skörhet och skönhet.

På scenen ser vi Västerbottensteaterns skådespelare Niklas Larsson Lirell, Andreas Anterot och Malin Vispe.

Manus: August Strindberg
Regi & scenbild: Camilla Persson
Kostym, mask & peruk: : Helena Andersson
Ljuskreatör & scenteknik: Catherine Crépault Wibe
Pressbilder: Patrick Degerman
Affischbild: Lisalove Bäckman

PREMIÄR 28/2 2024 på Studion, Folkets Hus, Umeå

Spelas på Scen 2,  Sara kulturhus:
6/3 19:00

26/3 19:00 Luleå
27/3 19:00 Luleå
10/4 19:00 Arvidsjaur

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt