2020-06-15 22:03Pressmeddelande

Premiär för en helt ny Romeo & Julia för vår tid

Romeo och Julia, Västerbottensteaterns sommarteater 2020. Bild: LisaLove Bäckman.Romeo och Julia, Västerbottensteaterns sommarteater 2020. Bild: LisaLove Bäckman.

"En generös, rolig och lite smått spektakulär love-bombing"

Med teaterns alla skådespelarresurser på scenen och en Shakespeareklassiker i en helt ny version bjuder Västerbottensteatern in till något så ovanligt i denna tid som sommarteater inför publik. I morgon 17 juni är det premiär för Romeo & Julia, en del i teaterns klassikerår.

– En generös, rolig och lite smått spektakulär love-bombing som ställer oss frågan ”Hur kan väl kärlek någonsin vara fel”. Det tycker jag är vackert på något sätt i denna episkt underliga tid, säger regissören Bobo Lundén om föreställningen.

99% ny text och James Brown-inspirerad musik
Shakespeares kärleksdrama presenteras i en nästan helt ny version.
– Texten är ny till 99%, men den följer Shakespeares pjäsbyggnad. Sen är flera scener och rollfigurer utvecklade och några karaktärer har kommit till. Föreställningens värld är 1600-talets Verona, men ljudvärlden är modern.

Musiken är nyskriven av Bobo tillsammans med Cay Nyqvist.
– Det blir absurt, roligt och väldigt underhållande för publiken när ensemblen i barockkostymer dansar disco till musik inspirerad av James Brown, säger Bobo Lundén med tydlig förtjusning.

Två vuxna, jämställda Romeo och Julia
Karaktärer och relationer har utvecklats för att bli än mer relevanta för dagens publik. Romeo och Julia är två vuxna, jämställda människor som möts och blir himlastormande kära. Språket och relationerna är respektfullt uppdaterade och fördjupade. Men originalberättelsens starka budskap känner vi alla igen – kärleken känner inga gränser.

Speciella förutsättningar
Coronasituationen har skapat speciella förutsättningar för produktionen, men Västerbottensteatern övertygelse om vikten av att hålla kulturen vid liv gav drivkraft till att ändå genomföra den. Publikantalet begränsas till 50 personer. Dessutom fick den ursprungliga tanken att ge plats för många amatörer i ensemblen överges. I stället har teaterns alla tillgängliga egna skådespelarresurser fyllt rollistan. Ungdomsavdelningen UngHästen bidrar med ett flertal skådespelare och berättaravdelningen Nordiskt Berättarcentrum med två. Till och med marknadsavdelningen är med och tar plats i rollistan.

Theresa Eriksson, Nordiskt Berättarcentrum, är en av de som hoppat in på sommarteaterscenen. Erfarenheten av skådespeleriet är gedigen, men det blir ändå en speciell situation att komma in så här oplanerat, säger Theresa.
– I en situation där det mesta ställdes in kändes det väldigt konstruktivt och inspirerande att gå in i ett så konkret hårt arbete. Känslan av att så många har samlats kring ett publikt arbete har dessutom stärkt samhörigheten bland oss alla.Och så är det ju så härligt att få en uppgift där det finns utrymme för så mycket utspel som i rollen som testosteronstinn ung man!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Romeo & Julia

Spelas i Medleforsparken, Skellefteå, 17 juni - 12 juli 2020.
Se länk nedan för alla speldatum och mer information.
Föreställningen kommer även att spelas sommaren 2021.

Pressbilder finns i bifogat presskit.
Recensionsplats bokas med Birgitta Bergmark, se kontaktuppgifter nedan.

Manus och regi: Bobo Lundén fritt efter William Shakespeare
Scenografi: Astrid Maya
Mask & kostym: Helena Andersson
Musik: Bobo Lundén, Cay Nyqvist
Medverkande: Maria Asserud, William Beijer, Susanne Sundqvist Bergqvist, Jacob Danielsson, Gunnar Eklund, Theresa Eriksson, Marina Georgescu, Linda Gustafsson, Niklas Larsson Lirell, Sonja Lindblom, Nils Lundqvist, Firelle Najjar, Vilgot Paulsen, Lillemor Skogheden, Ana Stålhammar Stanišić, Adam Stanišić Stålhammar och David Åkerlund.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.