2019-09-25 09:30Pressmeddelande

Öppet hus och soppremiär med Selmas samlade vrede på menyn

Görel Crona i Selmas samlade vrede, på Västerbottensteatern 26-27/9. Foto: Ines SebaljGörel Crona i Selmas samlade vrede, på Västerbottensteatern 26-27/9. Foto: Ines Sebalj

Selmas samlade vrede står på menyn när konceptet mat + teater i morgon har utsåld höstpremiär på Västerbottensteatern. Görel Crona ger i den en annorlunda bild av "sagotanten" Selma Lagerlöf. På lördag är det dessutom öppet hus när pubiken bjuds in till en titt bakom kulisserna.

Höststarten för Västerbottensteatern har varit  intensiv med flera premiärer och uppstart av många projekt och aktiviteter. Aktuell premiär idag är den första av höstens paketupplevelse mat + teater som verkar vara efterlängtat. Det är utsålt och även till höstens kommande evenemang med mat och teater är efterfrågan på biljetter stor.

"Får uppleva Selmas passioner och besvikelser"
Selmas samlade vrede är en monolog som ger en annorlunda bild av ”sagotanten” Selma Lagerlöf. "Görel Crona gör ett fantastiskt porträtt av Selma Lagerlöf! Det är inte bara vrede – det är väldigt mycket kärlek också!” som det har sagts i en recension.

I Selmas samlade vrede möter publiken barnet, tonårsflickan, studenten och kvinnan som är beredd att göra avkall på allt för att skriva. Vi får uppleva Selmas passioner och besvikelser, följa hennes kamp för kvinnors rätt på samhällets alla områden och höra hennes öppenhjärtliga självinsikter som inte räds det innersta mörkret. Text och musik växlar mellan när och fjärran när både nyskrivet och annat vävs samman.

Teatern bjuder på en titt backstage under lördagens öppet hus
Öppet hus på Västerbottensteatern har blivit en tradition och på lördag är det dags igen. Teatern slår upp sina portar för att låta publiken titta in backstage, möta skådespelare, följa arbetet i ateljéer och verkstäder, handla loppisfynd och få en presentation av kommande repertoar. Det serveras även på smakprov ur skräckthrillern Tillbaka innan midnatt och HasseåTages jul. Barnen bjuds på sagoläsning och aktiviteter med skapande lek.

Samordnad dag med andra kulturaktörer
Öppet hus samordnas med de andra kulturaktörerna som kommer att samlas under samma tak i det nya kulturhuset; Museum Anna Nordlander, Skellefteå konsthall och Stadsbiblioteket. Fransesca Quartey kommer att berätta mer om kommande flytt till SARA kulturhus.

Se länken här nedan för komplett information om övriga aktörernas program under lördagen.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Selmas samlade vrede – mat + teater
Torsdag 26/9 12.00 soppa + teater
Torsdag 26/9 18.00 mat + teater
Fredag 27/9 12.00 soppa + teater
För pressplats – kontakta Maria Asserud, tel 0910 – 71 56 20

Öppet hus på Västerbottensteatern
lördag 28/9 11.00 - 15.00

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kristina Bygdén
Kommunikatör/grafisk formgivare