2019-05-21 13:07Pressmeddelande

Initiativ för ökade kultursatsningar i glesbygden

Fransesca Quartey, vd på Västerbottensteatern. Foto: Patrick Degerman.Fransesca Quartey, vd på Västerbottensteatern. Foto: Patrick Degerman.

"Det är hög tid att diskutera kulturens betydelse för en plats och för de som bor där"

Investeringarna i kulturarbete på kommunal nivå är ständigt sviktande, och konsekvenserna blir mest påtagliga i landets mindre kommuner. Den 28 maj kommer ämnet lyftas i Sveriges näst minsta kommun där kultursatsningen har gått mot strömmen och ökat. Något som de tre länsinstitutionerna i Västerbotten velat uppmärksamma med att utnämna Sorsele till Årets Kulturkommun. Ett nytt synsätt på kulturfrämjande efterfrågas med frågan: ”Är kultur en kostnad eller en investering?”, med målet att främja kulturinvesteringar i hela landet.

Sorsele är med sina drygt 2 500 invånare Sveriges näst minsta kommun sett till folkmängd, och de vill nu slå ett slag för ökad betydelse kring kultursatsningar i hela landet. Kommunen har länge varit en av de som saknat kulturskola. Nu satsas det på en ny kulturskola som öppnar till höstterminen och under 2018/2019 har Sorsele utsetts till Årets Kulturkommun i Västerbotten något som utmynnat i utökade aktiviteter och program för invånarna.

Debatt om vikten av kultursatsningar
Som avslutning på läsåret kommer vikten av kultursatsningar debatteras. Bakom initiativet står Västerbottensteatern, Norrlandsoperan och Västerbottens museum tillsammans med Sorsele Kommun, med målet att främja kulturinvesteringar i hela landet.

– Det är hög tid att diskutera kulturens betydelse för en plats och för de som bor där. Det handlar inte bara om framtiden för Sorsele kommun, utan frågan är kritisk för de stora delar av Sverige som ligger utanför storstäderna. Kulturarbete ska verka för att främja kreativitet, idérikedom och öppenhet, något som behövs idag mer än någonsin och som forskning visar även kan stärka en kommuns attraktivitet, säger Fransesca Quartey, VD på Västerbottensteatern.

"Ge de unga eldsjälarna möjligheter"
Sveriges kommuner har under de senaste 20 åren minskat andelen som de lägger på kultur av sin totala budget. Konsekvensen av det minskade kulturstödet blir huvudfrågan när debatten tas upp i Sorsele den 28 maj. I april kom beslut från regeringen att återinföra det statliga stöd till kulturskolan som togs bort hösten 2018, något som innebär att stödet kan återinföras till höstterminen i år, men ett gemensamt synsätt på vikten av kultur efterfrågas.

– Vi som kommuner måste oavsett vart i landet vi befinner oss kunna ge våra unga eldsjälar möjligheten att driva projekt. Våga satsa där utgången inte alltid mäts i antal besökare utan att det viktiga är att vi som en mindre kommun faktiskt kan utvecklas tillsammans med våra invånare, unga som gamla. Att kunna ge förutsättningar för kulturrika framtider eller ger människor en anledning att stanna kvar, säger Fransesca Quartey.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Om kulturdebatten ”Är kultur en kostnad eller en investering?”

28 Maj kl 18.00 i Sorsele Folkets Hus. Fri entré.

Politiker och företrädare för kulturen deltar, bland andra Nina Björby (S), ordf i Region Västerbottens kulturutskott.

Opinionsbildare Malin Ackermann inleder.

Moderator: Bo Brydsten.

Arrangör: Västerbottensteatern, Norrlandsoperan, Västerbottens museum och Sorsele kommun.

För mer information, vänligen kontakta:

Fransesca Quartey, VD på Västerbottensteatern, fransesca.quartey@vasterbottensteatern.se

Petra Kangas, kommunikationschef på Norrlandsoperan, petra.kangas@norrlandsoperan.se

Anki Berg, informatör på Västerbottens museum, anki.berg@vbm.se

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.