2021-10-21 06:52Pressmeddelande

Inbjudan: Västerbottensteatern avslöjar nästa års sommarteater

Blir det en klassiker, en sagoberättelse eller kanske revy? Eller nåt helt annat? Nu är det dags att avslöja vilken som blir Västerbottensteaterns sommarföreställning 2022 och 2023.

För att presentera de kommande två årens sommarteater bjuder vi in media till en träff i Sara kulturhus, onsdag 27/10 kl 10.00.

Presentationen görs av Västerbottensteaterns konstnärliga ledare Bobo Lundén tillsammans med en representant för vår, än så länge hemliga, konstnärliga samarbetspartner. Vi kan även utlova sång och musik i Kulturtrappans bildmässiga omgivning – en flygande start på ett sommarteateräventyr kan man säga.

OBS! Meddela gärna om ni har möjlighet att vara med till Kristina Bygdén eller Jonas Lundqvist. Kontaktuppgifter nedan.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kristina Bygdén
Kommunikatör/grafisk formgivare