2020-09-14 06:50Pressmeddelande

Manus & regi: Åsa Ekberg
Scenografi o kostym: Astrid Maya
Mask & peruk: Helena Andersson
Medverkande: Mikael Lindgren, Anna ”Pluck” SöderlingFotograf: LisaLove Bäckman Premiär: on 23/9 kl 19.00 Författare: Selma Lagerlöf Manus & regi: Åsa Ekberg Scenografi o kostym: Astrid Maya Mask & peruk: Helena Andersson Medverkande: Mikael Lindgren, Anna ”Pluck” Söderling

Välkommen till pressmöte på Västerbottensteatern tisdag 22 september kl 10.30.

Jubileums- och klassikeråret 2020 på Västerbottensteatern fortsätter med Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien. Många minns säkert miniserien som gick på SVT julen 1992 och nu är det dags för en helt nyskriven pjäs efter boken med samma namn.

På plats finns Västerbottensteaterns konstnärlige ledare Bobo Lundén, manusförfattaren och regissören Åsa Ekberg tillsammans med produktionsteamet och skådespelarna. Föreställningen presenteras och några scener kommer att visas. Det finns också möjlighet att göra intervjuer efteråt. Pressbilder kommer att finnas.

Åsa Ekberg har både regisserat och skrivit manuset till pjäsen och i Västerbottensteaterns föreställning är det Jan och Kattrina som tillsammans berättar om vad som hände, om hjärtan som kom till liv och bultade av sorg och längtan. Det handlar om föräldrar och barn, om att lämna och komma tillbaka, om försoning och skuld, och om en kärlek som är så stor att den både bär och förgör.

Åsa Ekberg har tidigare regisserat flera pjäser på Västerbottensteatern b l a sommarteatern Tre kärlekar och Loranga Masarin och Dartanjang. Ela Baumann, som gjorde koreografin till Tre Kärlekar är tillbaka och tillsammans med Caj Nyqvist skapar de föreställningens rörelse och musik. På scenen står radarparet från Släktkalaset, Mikael Lindgren och Anna ”Pluck” Söderling.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kejsarn av Portugallien

Premiär: onsdag 23/9 kl 19.00 på Västerbottensteatern
Författare: Selma Lagerlöf
Manus & regi: Åsa Ekberg
Scenografi & kostym: Astrid Maya
Mask & peruk: Helena Andersson
Medverkande: Mikael Lindgren, Anna ”Pluck” Söderling

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.