2019-11-15 06:30Pressmeddelande

Inbjudan till nypremiär för uppdaterad version av HasseåTages julafton

HasseåTages Julafton - Västerbottensteaterns julföreställning 2019 är en två timmar lång hyllning till några av den svenska humorns största hjältar – HasseåTage. Foto: Patrick Degerman.HasseåTages Julafton - Västerbottensteaterns julföreställning 2019 är en två timmar lång hyllning till några av den svenska humorns största hjältar – HasseåTage. Foto: Patrick Degerman.

En ny publikfavorit i ensemblen, en uppdaterad första akt och en matinéföreställning av andra aktens Karl-Bertil Jonssons julafton. Det är några av nyheterna när HasseåTages Julafton har nypremiär på Västerbottensteatern 21 november.

Stor publiksuccé ifjol med utsålda hus och nu är det återigen dags för en jul med Västerbottensteatern i HasseåTages anda. Som en tidig julklapp bjuder nypremiären på HasseåTages Julafton på tre nyheter. Första akten har fått en rejäl uppfräschning, i ensemblen har Monica Lindgren kommit in och den andra akten spelas även som separat familjematiné.

"En snabbflugen timme"
Regissör är Västerbottensteaterns konstnärlige ledare Bobo Lundén som är mycket nöjd med den uppfräschade version publiken kommer att få se.
– Vi har stuvat om, strukit och tajtat ihop vilket bland annat varit möjligt tack vare den sprudlande kreativa och positiva ensemblen. Vi har fått en roligare och rappare första akt som publiken garanterat kommer att uppleva som snabbflugen. Jag kan faktiskt ge skrattgaranti!

"Ett fint bananskal att halka in på"
Monica Lindgren har gjort sig känd som en mycket uppskattad komedienne både på revy- och teaterscener. Hon har även turnerat med egna berättarföreställningar som den självutlämnande och starka Lyckligare nu som hyllats av både kritiker och publik. Nu står hon på revyscenen igen som inhoppare vid nypremiären vilket är en rolig utmaning enligt Monica.
– Det är som att göra revy gånger tio. Att både varav rolig och värna om de fina texterna är ingen baggis. Det är många detaljer som måste vara exakta och vi måste jobba hårt med tajmingen. Men det är en jättehärlig ensemble att jobba med, så det är ett fint bananskal jag halkat in på. Och så är det mycket direkt publikkontakt – som jag älskar!

Familjematiné med Karl-Bertil Jonsson
Karl-Bertil Jonssons julafton
tillhör sedan många år julens stora tv-tradition. Den ingår som andra akt i HasseåTages Julafton, men i år kommer den även att spelas som separat familjematiné. I denna barnvänliga föreställning får vi möta den välbekanta Karl-Bertil och hans godhjärtade gärning som julens egen Robin Hood. Den kan ses under fem lördagar fram till jul.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Premiärinbjudan

Vi hälsar media välkommen till premiären för en maffig hyllningsföreställning fylld av julstämning, upptåg, humor, skönsång och nostalgi i en delvis ny version.
Nypremiär torsdag 21/11 19.00 Västerbottensteatern.
Pressplatser bokas via kontakt nedan.
Pressbilder från årets uppsättning finns bifogat.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

HasseåTages Julafton spelas 21/11 - 21/12.
Karls-Bertil Jonssons julafton, matinéföreställning, spelas fem lördagar kl 13.00 perioden 23/11-21/12.

Manus, regi och konstnärlig ledning: Bobo Lundén
Scenografi: Astrid Maya
Kostym, mask och peruk: Helena Andersson
Musikalisk ledning: Mattias Kågström
Ljusdesign: Erik Nordlander
Ljuddesign: Arnaud Spicq
Medverkande: David Andersson, Simeon Maya, Mattias Kågström, Mikael Lindgren, Monica Lindgren, Nils Lundqvist, Firelle Najjar, Ronald Vikström
Föreställningstekniker: Oskar Bergkvist, Marcus Hedström och Jonas Åberg
Förlag: Colombine Teaterförlag
Affisch och pressbilder: Patrick Degerman

Föreställningens längd: ca 2 tim inkl paus.
Matiné: ca 40 min utan paus.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kristina Bygdén
Kommunikatör/grafisk formgivare