2022-05-17 08:59Pressmeddelande

Drömbokning till Berättarfestivalen 2022 i Skellefteå - Nils van der Poel!

Foto: Olof KraakFoto: Olof Kraak

Tidigt biljettsläpp till en av höjdpunkterna i årets Berättarfestival!
När medarbetarna på Nordiskt Berättarcentrum nu lägger sista handen vid programmet för den fjortonde berättarfestivalen, 17-23 oktober 2022, konstaterar vi att de har ett riktigt äss i rockärmen; skridskostjärnan Nils van der Poel!

Varje människas berättelse är unik och värd att lyssna på. En del är särskilt intressanta, som den om skridskostjärnan, olympiske mästaren och världsmästaren Nils van der Poel. Bara 25 år gammal hade han vunnit allt som gick att vinna, satt världsrekord och avslutade sin elitsatsning med att offentligt publicera sin träningsdagbok – och ge bort en av sina OS-guldmedaljer till fängslade Gui Minhai.

Själv säger han dock att motivationen är hans svagaste länk:

”Jag har inte valt mina drömmar, många gånger har jag önskat att jag drömt om något mindre ansträngande än att åka 10 000 m skridsko. Den svagaste länken i min idrottskarriär var alltid min bristande motivation. Jag kommer prata om hur jag lärde mig förstå mina drivkrafter och fick dem att växa sig starkare.”

Bland hundratals förfrågningar inför hösten väljer han att gästa Skellefteå och det är med stor glädje vi nu får ta emot honom på Scen 1 i Sara kulturhus lördagen den 22 oktober kl 14.00. Det kommer då även ges möjlighet att ställa frågor och Monica Lindgren guidar oss sportsligt genom eftermiddagen. Programmet arrangeras av Nordiskt Berättarcentrum i samarbete med RF Sisu, Electrolux Home, Kulturhusbolaget och The Wood Hotel och är en del av Berättarfestivalen 2022.

”Motivation – min svagaste länk” – Nils van der Poel
Lördag 22 oktober 14.00-15.30 – Scen 1 i Sara kulturhus.

Biljetter släpps onsdag 18 maj kl. 10.00 och går att boka via vasterbottensteatern.se, tickster.com eller Skellefteå turistcenter 0910-45 25 10.

Om Berättarfestivalen 17-23 oktober 2022.

Tillsammans med ett 50-tal medarrangörer runtom i hela skelleftebygden presenterar vi i år fler programpunkter än någonsin. Programmet fylls på allt eftersom och vi tror att den fjortonde Berättarfestivalen kan bli rekordartad när det gäller berättarkraft och lyssnarglädje! Berättarfestivalens stora biljettsläpp sker 14 september 2022.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Robert Herrala
Avdelningschef, Nordiskt Berättarcentrum