2021-01-13 10:12Pressmeddelande

Det våras på Västerbottensteatern

Teaterspektaklet, Västerbottensteatern våren 2021. Bild: LisaLove BäckmanTeaterspektaklet, Västerbottensteatern våren 2021. Bild: LisaLove Bäckman

En retroaktiv premiär på jubileumsrevyn Teaterspektaklet, dans från Sydafrika och Romeo & Julia som sommarteater är några av de föreställningar som Västerbottensteatern erbjuder sin publik vårsäsongen 2021.

Västerbottensteatern arbetar nu intensivt för att genomföra vårens utbud, berättar teaterns vd Fransesca Quartey.
– Vi kommer under våren ägna en hel del kraft åt den stundande flytten till Sara kulturhus och även förberedelserna inför en osedvanligt spännande höst med en världspremiär på PO Enquists Musikanternas uttåg. Men trots flyttstök och storslagna höstplaner ska vi förstås först och främst fokusera på vår publik som vi SÅ längtar efter! Det innebär att vi under rådande omständigheter fortsätter att dela med oss av digital kultur, men även erbjuder härliga teaterupplevelser live från scenen.

Retroaktiv premiär 3 mars
Vårsäsongen inleds digitalt med fortbildningsdagarna Lära med berättande som genomförs online 10-11 februari och därefter medverkar teatern i den digitala versionen av det kulturpolitiska konventet Folk och kultur 12 februari. Men sedan blir det i allra högsta grad levande teater med en retroaktiv premiär 3 mars på jubileumsrevyn Teaterspektaklet. Tanken var att den skulle spelas under hösten 2020, Västerbottensteaterns jubileumsår efter 40 år som länsteater, men av välkänd anledning blev den inställd.
– Nu äntligen ska publiken få njuta av en hejdundrande jubileumsrevy och en hyllning till teatern, konsten och publiken. En kväll fylld med humor, eftertanke, sång och lustfylld nostalgi, utlovar Fransesca Quartey.

På vårreportoaren finns även gästspel som Norrbottensteaterns Världen enligt Rosling, som bygger på Hans Roslings världsberömda böcker och föreläsningar om tillståndet i världen, samt dansföreställningen Yebo Yes!, byggd på den sydafrikanska dansen Pantsula – snabba fötter som uppror mot apartheid. Föreställningen är en del av satsningen Se Dans och arrangeras i samarbete med Norrlandsoperan via Dansnät Sverige. Fem dansare medverkar; tre från Sydafrika och två från Sverige.

Nypremiär på Romeo & Julia i samarbete med amatörer
Säsongen avslutas med en nypremiär på sommarteatern Romeo & Julia som blev mycket uppskattad av både publik och rescensenter sommaren 2020.
– Restriktionerna gjorde att alldeles för få fick chansen att se den ifjol, nu hoppas vi att vi kan dela med oss av upplevelsen till många fler. Glädjande nog ska årets uppsättning dessutom genomföras tillsammans med en grupp amatörer.

Fler levande möten med teater
Våren bjuder dessförinnan på många fler tillfällen till levande teaterupplevelser som En besvikelse i tre(två) akter – improvisationsteater med UngHästen och UngHästens skolföreställningar Våra Liv och XXX 2.0 – om sex å sånt, Berättarfika online och Berättarklubbar live med Nordiskt Berättarcentrum och gästspel i Umeå med Gunnar Eklunds Huset och Saga Eserstams All You Need Is Beatles, båda gästspelen i samarbete med Umeå Teaterförening, Umeå Folkets hus och ABF. Västerbottensteatern gästar även Burträsk med Monica Lindgrens Lyckligare nu

– Det viktigaste med teater är ändå det levande mötet – möten som vi hoppas ska tina fram när den kargaste vintern (som idag!) börjar släppa sitt grepp, summerar en förhoppningsfull Fransesca Quartey.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Västerbottensteatern, våren 2021

Komplett repertoar och mer information finns i bifogat säsongsprogram (pdf).
Pressbilder i bifogade presskit.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kristina Bygdén
Kommunikatör/grafisk formgivare