2019-11-07 06:35Pressmeddelande

Audition för amatörer som vill medverka i Romeo och Julia

Drömmer du om att bli skådespelare? Eller kanske helt enkelt vill spela teater på din fritid? Oavsett målbild så finns nu chansen att medverka i Västerbottensteaterns Romeo och Julia sommaren 2020. 6-8 december hålls det audition vid fyra tillfällen för de som är intresserade av stå på en scen.

Västerbottensteaterns nästa stora sommarsatsning blir en klassiker – en helt nyskriven musikteaterversion av Shakespeares Romeo och Julia. Till den söker nu teatern tio amatörer boende i Skellefteå med omnejd, med öppenhet för sökande med olika bakgrund när det gäller exempelvis språk. Intresserade amatörskådespelare bjuds därför in till audition som hålls vid fyra tillfällen 6-8 december.

"En speciell magisk stringens"
Västerbottensteaterns konstnärlige ledare Bobo Lundén regisserar föreställningen och han ser tydliga konstnärliga kvalitéer i samarbetet med amatörer:
– Jag upplever att det uppstår en speciell magisk stringens när amatörer och professionella skådespelare möts på teaterscenen. Alla strävar efter att visa och göra sitt absolut bästa och resultatet blir ofta oförglömligt. Årets ensemble kommer att ha många utmaningar då det är mycket sång, dans och utmanande rollarbete. Men jag kan redan nu lova ett oförglömligt sommarteaterminne för både medverkande och publik.

En tradition som blir en del av 40-årsjubileet
Hela 2020 firar Västerbottensteatern 40-årsjubileum som länsteater och Romeo och Julia som sommarteater blir en av de stora satsningarna under året. Teatern har en lång tradition av att samarbeta med amatörer i sommarteateruppsättningarna. De senaste två somrarna har det varit Bröderna Lejonhjärta som med stor framgång har satts upp med professionella skådespelare och amatörer tillsammans på scenen. Liknande projekt genom åren har exempelvis varit En midsommarnattsdröm, Det susar i säven och Ringaren i Notre Dame

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Pressinbjudan till audition
Till audition inbjuds media att närvara för att under vissa tillfällen foto/filma och prata med regissör, amatörteaterkonsulent och sökande amatörskådespelare. Vilka förhoppningar och drömmar har de?
Intresseanmälan: Kontakta Västerbottensteatern för att anmäla intresse och planera ert besök vid audition. Och väcks den egna teaterdrömmen är ni välkomna att även anmäla er som deltagare vid vår audition!

Mer information om föreställningen och audition finns på Västerbottensteaterns webbplats – se länk nedan.

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Romeo och Julia
Audition för teateramatörer 6-8 december 2019.
Repetitionsstart 18 april 2020.
Premiär 13 juni. Romeo och Julia spelas sedan till 19 juli 2020.
Anmälan till audition senast 2/12 till Västerbottensteaterns amatörteaterkonsulent: lillemor.skogheden[at]vasterbottensteatern.se

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.