2024-05-13 09:00Pressmeddelande

"Allt som är värt" - teater om vad som gör livet värt att leva

Ellenor Lindgren skriver på lappar ner saker som gör livet värt att leva. Hon har en stor hög med skrivna lappar framför sig.Ellenor Lindgren i föreställningen "Allt som är värt". Foto: Lisalove Bäckman.

Västerbottensteatern sätter hösten 2024 upp en upplyftande pjäs om nedstämdhet  med Ellenor Lindgren på scenen. För att rädda sin suicidala mamma gör en flicka en lista över allt som gör livet värt att leva – och räddar sig själv på kuppen! Pjäsen har premiär 26 oktober och regisseras av Västerbottensteaterns nya konstnärliga ledare Johanna Salander.

En sjuårig flicka får veta att hennes mamma ligger på sjukhus på grund av att hon inte längre vill leva. För att rädda sin mamma gör flickan en lista över allt som är värt att leva för - glass, vattenkrig, randiga saker, Kung fu-filmer, berg- och dalbanor… Listan fortsätter växa. Och det gör flickan också. Vi följer henne från 1987 till idag, från barn till vuxen, genom skola, kärlek, jobb – och nya saker läggs till på listan; att dansa ensam, kaffe, att tänka ut en kärleksförklaring. Allt eftersom listan fylls med positiva saker börjar hon inse vilken betydelse listan har i hennes eget liv. Kanske är det till och med så, att den som verkligen blir räddad av listan, är hon själv?

- "Allt som är värt" är en pjäs skriven för teaterscenen vilket känns roligt när många föreställningar idag görs som adapteringar av böcker. Det vi upplever i den här föreställningen skapas dessutom verkligen här och nu i mötet mellan skådespelare och publik och det känns fint. Detta möte är det unika med scenkonst - och det blir så tydligt i just den här föreställningen. Angreppssättet blir en spännande utmaning för Ellenor och kanske lite olikt saker hon gjort tidigare. Det ska bli jättekul att få jobba med henne kring detta, säger Johanna Salander, regissör och konstnärlig ledare på teatern.

"Every brilliant thing" är originaltiteln på pjäsen som i Västerbottensteaterns händer blir "Allt som är värt". Det är en upplyftande pjäs om nedstämdhet som med värme, humor och musikhits från 1987 till idag tacklar svåra ämnen på ett avväpnande, rörande och roligt sätt.

- Det är viktigt att vi inte räds svåra ämnen - som till exempel den yttersta konsekvensen av psykisk ohälsa - vilket skildras i den här föreställningen. Det magiska med scenkonst är ju att vi kan välja att möta det mörka med humor och skapa hopp och stunder av förtrollning genom hur vi väljer att berätta och gestalta. Själva stunden vi delar tillsammans när publiken möter föreställningen blir förhoppningsvis för oss alla närvarande en del av allt som är värt med vårt eget liv. En pedagog kommer också att arbeta med ett material kopplat till tematiken för att kunna ta omhand tankar och känslor som kan uppstå i publiken - särskilt hos de unga, berättar Johanna Salander.

Föreställningen kommer efter premiär och spelperiod i Skellefteå även gå på turné i länet under hösten 2024 och våren 2025.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PREMIÄR 26/10 2024 på Sara kulturhus i Skellefteå
På turné höst 2024 och vår 2025.

Manus: Duncan McMillan med Jonny Donahue, svensk översättning från engelska av Björn Lönner.
Manusbearbetning av Johanna Salander och Ellenor Lindgren
Regi: Johanna Salander
Dramaturg: Tora von Platen
Medverkande: Ellenor Lindgren
Längd: ca 80 minuter utan paus

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt
Kalina Wallenberg
Johanna Salander