2021-05-06 06:55Nyheter

Västerbottensteatern nyanställer

Kalina Wallenberg, ny säljare på Västerbottensteaterns marknadsavdelning. Foto: Janina KuulaKalina Wallenberg, ny säljare på Västerbottensteaterns marknadsavdelning. Foto: Janina Kuula

Med erfarenhet från besöksnäringen ska Kalina vara med och utveckla teaterns marknadsrelationer

Västerbottensteatern nyanställer som ett av flera sätt att möta nya möjligheter och utmaningar. En av de nya är Kalina Wallenberg som ska vara med och förstärka marknadsavdelningen som säljare och därmed utveckla teaterns marknadsrelationer.

Det senaste året har varit utmanande för Västerbottensteatern liksom för många andra. Nu är förhoppningen att teatern snart ska kunna möta publiken igen – utomhus i sommar, ute i länet och i nya Sara kulturhus. En nystart helt enkelt. Kalina Wallenberg är nyanställd på marknadsavdelningen för att bland annat arbeta med teaterns förankring hos publiken och att utveckla relationer och partnerskap för samverkan.
– I grunden handlar det om att förankra Västerbottensteatern i hela länet, säger Kalina. Relationsskapande aktiviteter tillsammans med olika partners och sponsorarbete är även en stor del i min vardag och detta har förstås blivit än mer viktigt när vi nu förbereder inflyttning i Sara kulturhus.

Från besöksnäring till kultur
Kalina har hela sitt yrkesliv arbetat inom besöksnäringen vilket inkluderar hotell, möten och restauranger. De senaste åren har hon jobbat som vd för Stiftsgården i Skellefteå och är även grundare till Isboden restaurang & café. Människor har alltid stått i fokus, säger Kalina.
– Att verka i miljöer som påverkar människors mående på ett positivt sätt har alltid drivit mig i mitt arbete.

Den mångåriga erfarenheten från besöknäringen tar Kalina med sig till Västerbottensteatern och arbetet med att möjliggöra teatern för så många som möjligt i länet.
– Jag vill också vara med och positionera Västerbottensteatern som en betydande del i det växande Skellefteå. Ett levande kulturliv är en viktig del i den attraktionskraften som vi gemensamt kan skapa i ett Skellefteå som även blir ett permanent hem för de som flyttar hit.

Dina tankar om att flytta in i Sara kulturhus?
– Möjligheterna är egentligen oändliga och jag ser att vi kan nå helt nya målgrupper i och med flytten. Tanken på att det ska vara en levande och myllrande plats som verkligen är till för alla är något som jag verkligen ser emot att få uppleva live. Det finns ett klädmärke som har en tröja med budskapet - We´re all locals here - och det är verkligen det som jag ser framför mig när jag ser på Västerbottensteatern och Sara kulturhus.

Utmaningar då?
– Utmaningarna är såklart flera och till största delen handlar det om logistiska lösningar som är till för att lösas. Vi är många verksamheter som ska bo tillsammans och det är väl som vilket samboskap som helst - vi måste hitta formerna för det. Men synergieffekterna tror jag kommer att ge oss helt nya och oanade möjligheter. Tänk bara vilka upplevelser vi kan ro ihop tillsammans, det kommer bli något helt unikt att ha alla dessa verksamheterna samlade på en plats.

Jag vill bidra till ett "innanförskap" där kulturupplevelserna är lika naturliga och tillgängliga för mig som för någon annan.

Tror du att det finns möjlighet att nå nya målgrupper?
– Massor! Vi vet att det finns flera grupper som inte alls har en relation till kulturen. Anledningarna kan vara många men ofta handlar det om något slags utanförskap i samhället. Jag vill bidra till ett "innanförskap" där kulturupplevelserna är lika tillgängliga för någon annan som för mig. Jag tror att kulturen kommer ha en viktig plats att fylla efter pandemin för är det något konsten kan göra så är det att sprida glädje. Sen har jag såklart en vision om att Västerbottensteatern ska vara en riktig besöksanledning i sig. Vi vill våga drömma och tänka stort.

Vad ser du mest fram emot under hösten?
Att få träffa alla människor och se salongerna fyllas av publik!

Västerbottensteatern har även under året nyanställt på teknik- och ateljéavdelningarna, auditions pågår för nya skådespelare (bland annat barnskådespelare till Musikanternas uttåg) och även på den administrativa avdelningen har ny personal anställts.

Sara kulturhus invigs 8 september 2021 och Västerbottensteaterns första stora produktion i huset blir Musikanternas uttåg med premiär 17 november.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt