2019-05-16 06:06Nyheter

Västerbottensteatern bjuder in till Katlagrottan i Piteå och Umeå

Bröderna Lejonhjärta, sommarteater i Skellefteå. Föreställningsbild från sommaren 2018. Foto: Patrick Degerman.Bröderna Lejonhjärta, sommarteater i Skellefteå. Föreställningsbild från sommaren 2018. Foto: Patrick Degerman.

En försmak av årets spännande sommarteater Bröderna Lejonhjärta

Bröderna Lejonhjärta som sommarteater i Skellefteå är ett spännande kliv in Astrid Lindgrens storslagna sagovärld. Där finns Jonatan och Karl Lejonhjärta, Körsbärdsdalen och Törnrosdalen. Och så Katlagrottan, som gör gästspel i Piteå och Umeå för att ge en försmak av sommarens teateräventyr för hela familjen.

Pär Löfbom, Västerbottensteaterns marknadsavdelning, berättar:
– Vi kommer till Piteå och Umeå med vår magiska upplevelsekub som utifrån ser ganska liten ut, men när man går in hamnar man i mitten av Katlaberget. Här får vi höra hur Skorpan och Jonatan försöker hitta Orvar utan att bli upptäckta av Katla och Tengils vakter.

"De modiga som vågar sig in i grottan…"
Upplevelsekuben vaktas av tre vakter från Körsbärsdalen som bevakar de modiga som vågar sig in i grottan. Om det låter lite spännande så finns det mod-stenar som man kan låna som ger en extra mod.

– Förutom ljudäventyret i grottan finns det även chans att vara med i vår tävling och vinna 2 st teaterbiljetter och övernattning på Medlefors konferens & hotell till en av föreställningarna av Bröderna Lejonhjärta under juni. Det finns även möjlighet att köpa rabatterade biljetter till föreställningen under dessa två dagar, säger Maria Asserud på Västerbottensteaterns marknadsavdelning.

Västerbottensteatern finns på  Byxtorget i Piteå 17:e och 18:e maj kl 10-17 (cirkatider) och på Rådhustorget i Umeå samma tider 24:e och 25:e maj.

Fantastisk sagovärld som speglar mänskligheten
Bröderna Lejonhjärta som sommarteater är ett storslaget äventyr för hela familjen. Med hjälp av skickliga skådespelare förstärkta av ett 20-tal amatörer, nyskriven musik och naturskön inramning, målas Nangijalas fantastiska sagovärld upp. Inspirationen hämtas från ”Game Of Thrones” och medeltidens mysteriespel.
– Jag har alltid drömt om att få göra Bröderna Lejonhjärta på scen därför att den speglar mänskligheten, den visar hur lojalitet och vänskap är absoluta byggstenar för en värld i fred, säger regissören Ronny Danielsson.

- - - - - - - - - - - - - - -

Pär Löfbom, tel 070-22 70 452
Maria Asserud, tel 070 - 569 56 32

- - - - - - - - - - - - - - -
Bröderna Lejonhjärta
Premiär: 15 juni 2019
Spelperiod: 15 juni-14 juli, i Medleforsparken vid Medlefors folkhögskola och konferens i Skellefteå.
Föreställningens längd: 2 timmar inklusive paus.
Rekommenderad ålder från 7 år.

Författare: Astrid Lindgren
Dramatisering: Fransesca Quartey
Regi: Ronny Danielsson
Koreografi: Roger Lybeck
Dramaturg: Tora von Platen
Scenograf: Bengt Gomér
Kostym: Annsofi Nyberg
Sångtexter: Bim Wikström
Musik: Cay Nyqvist
Mask: Helena Andersson
Teaterpedagog/Amatörteaterkonsulent: Lillemor Skogheden

Skådespelare:
Johan Marenius Nordahl, Victor Morell, Anna Söderling, Simeon Maya, Göran Hansson

Medverkande amatörer:
Kerstin Andersson, Kattis Bäckström, Magda Gelashvili, Carola Mannelqvist, Jasmin Ravaghi, Hugo Enmark, Johan Hellgren, Susanne Lohman, Karin Larsson, Susanne Bergkvist Sundqvist, Robin Jonsson, Monika Oskarsson, Erika Möller

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kristina Bygdén
Kommunikatör/grafisk formgivare