2019-04-29 05:45Nyheter

Inbjudan: Pressträff inför ett unikt musikaläventyr på Västerbottensteatern

Ensemblen från Relativitetsteorin, en musikal i samarbete mellan Västerbottensteatern och Musikalakademien.Ensemblen från Relativitetsteorin, en musikal i samarbete mellan Västerbottensteatern och Musikalakademien.

Röda mattan är utrullad. Den samlade världspressen (anpassad till lokala resurser!) står vid entrén. Musikaleleverna passerar pressuppbådet och samlas på scenen där arbetet pågår med ljus och scenografi. Och så börjar musiken... Välkomna till en upplevelserik och visuell pressträff inför musikalen Relativitetesteorin – ett unikt samarbetsprojekt.

För att berätta om det unika samarbetet mellan Västerbottensteatern och Musikalakademien på Strömbäcks folkhögskola bjuder vi in till en pressträff fredag 3 maj kl 11.00 på Västerbottensteatern.

Hela ensemblen med tretton unga begåvade musikalartister medverkar och ger musikaliska smakprov ur föreställningen. Förutom samarbetet presenteras storyn i musikalen av Västerbottensteaterns konstnärliga ledare Bobo Lundén. Medverkar gör även den konstnärliga lärargruppen på Strömbäck.

Det finns alltså goda möjligheter till intressanta möten och bildmässiga scener när vi presenterar det första samarbetet mellan Västerbottensteatern och Musikalademien.

Meddela gärna om ni kommer – det går bra att svara med reply på detta pressmeddelande eller till nedanstående presskontakt.

Relativitetsteorin, av Neil Bartram och Brian Hill, är en musikal om en grupp unga människor som under ett högskoleprov reflekterar över livet och vem man är i förhållande till andra. Musikalens tillkomst började som ett uppdrag från Sheridan College i Oakville, Ontario, Kanada, att skriva en musikal för skådespelare i college-åldern. Och nu har den landat hos oss i Västerbotten.

Om VÄSTERBOTTENSTEATERNS PRESSRUM: Teater – UngHästen – Nordiskt Berättarcentrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.