Men, det hörs ju inte alls! Det blir den spontana och lite fåniga reaktionen när Kristine Gulbrandsen berättar att hon är född och uppvuxen i Oslo. Men det finns en förklaring till det "onorskt" klingande språket: vid 23 års ålder sökte hon och kom in på Scenskolan i Luleå. Nu finns Kristine på Västerbottensteatern för rollen som Masarin i Loranga, Masarin och Dartanjang.
– Min första roll var på svenska så det vara bara att gilla läget. Jag spelade den på svenska och sedan har jag ju fortsatt att jobba här i Sverige så nu sitter språket ganska bra.
Som skådespelare har Kristine jobbat med en fri grupp i Malmö, sedan blev det Luleå igen och Norrbottensteatern. Första besöket på Västerbottensteaterns scen kom i höstas tillsammans med Mattias Alkberg. Och nu är Kristine tillbaka här igen, nu som pjäsanställd på teatern för rollen som Masarin i Loranga, Masarin och Dartanjang.
Du har erfarenhet av att arbeta både i fri grupp och på en institutionsteater, vilken är skillnaden för dig som skådespelare?
– I en fri grupp gjorde man ju allt! Då kommer man varandra väldigt nära. Att sen jobba med Alkberg var som att få vara en rockstjärna ett tag, haha! En regionteater känns ju då väldigt lyxig, det finns alltid nån som kan svara på det man undrar över och hjälpa en. I det här huset är det bra kommunikation, som institutionsteater är den ändå ganska liten, vilket är skönt.
Hinner du landa i din roll vid sidan av scenen när du jobbar så här på pjäskontrakt?
– Givetvis är det i första hand fokus på den föreställning man ska göra. Men man får ju även med sig dialogen i huset. Men efter den här produktionen ska jag jobba i Luleå i 3 år och visst känns det skönt. Då blir det mer musikteater för min del och det ska jättekul att fortsätta med musiken.
Hur har du upplevt att jobba med Loranga, Masarin och Dartanjang?
– Jag gillar att jobba med olika uttrycksformer i samma föreställning, så Loranga har passat bra. Känner mig väldigt öppen för att jobba med olika former, inget behov av att nischa in mig. Inte än i alla fall.
Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara stadens stolthet och regionens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.