2022-05-22 06:29Pressmeddelande

Resenyheter från United Spirit Nordic

Världen är öppen igen!

Nu kan vi äntligen resa till Asien igen. De flesta länder har öppnat för turister från alla länder utan några restriktioner eller tester. Ett fåtal länder har fortfarande en kort karantänperiod som Japan och Hongkong. Malaysia har lite olika regler när det gäller vaccinerade och ovaccinerade turister och Singapore är endast öppet för vaccinerade turister. På denna länk kan du se alla uppdateringar från de flesta av länder i Asien.

Christine har för första gången på väldigt länge besökt en mässa utomlands, ATM i Dubai. Det var så trevligt och inspirerande att vara tillsammans igen, träffa kollegor och kunder i ett näst intill vanligt tillstånd med handslag och kramar när man möter varandra.

Det vi upplever är att munskyddet/ansiktsmasken har överlevt pandemin. Det finns ställen som har regler om ansiktsmasker, och det finns personer som känner sig mera bekväma med ansiktsmasker i större samlingar. Så vi kommer nog alltid ha en i handbagaget när vi reser i framtiden.

Här är några uppdateringar från våra destinationer som vi hoppas att du kan inspireras av.

Jamaica Reggae Sumfest 18–23 juli

Jamaica Reggae Sumfest är tillbaka igen efter två år av avbokningar, och den håller till i Montego Bay, som är Jamaicas näst största stad. Festivalen börjar med en stor strandfest första kvällen och fortsätter sedan varje kväll med fester fyllda av tempo och musik. Det finns många bra reggae musiker på listan i år som har över 50 namn, och som de flesta vet - på Jamaica vet hur man anordnar stora partyn. Och om du vill uppleva något annat än festivalen – då kan du också hänga på Pier 1 eller Margaritaville i Montego Bay, som erbjuder lokala artister och DJ: s.

Kryssningar i Röda havet börjar i Jeddah

MSC Cruises kommer under 2022 att fortsätta med sina kryssningar i Röda havet med start i Jeddah. Och vi rekommendera att man reser till Jedda några dagar innan kryssningen startar, eftersom staden har så mycket att erbjuda. Staden har alltid varit förknippad med konst och musik, och är en samlingsplats för många kulturer. Dessutom finns den gamla staden med på UNESCO:s världsarvslista, och en resa till historiska Jeddah är en upptäcktsresa utav antik design, vackra fasader och utsmyckade balkonger, små gränder med fantastiska konstnärer som sitter och målar, kaféer & tehus och ett  bubblande folkliv.

Jeddah ligger vid Röda havet, och har förmodligen de bästa dykmöjligheterna du kan hitta i området. Orörd natur under vattnet och oändliga möjligheter till fantastiska upplevelser oavsett om du snorklar eller dyker. Och om du vill ha en hel stranddag i Jeddah – boka då in dig på någon av de många strandklubbar som finns. Här hittar du  länken till 8 Beach Clubs i Jeddah.

Christine har också besökt  Boho Beach Club, som har en Marbella-stil och atmosfär. Du kan komma in som gäst för en dag, det finns restaurang som serverar allt från frukost till middag och klädkoden är strandkläder. Länk här

När du ansöker om turistvisum till Saudiarabien betalar du en nominell avgift för en sjukförsäkring för Covid-19, så både Visa och försäkringen kommer att kosta ca. SEK 300. Turistvisum kan enkelt erhållas av svenska medborgare genom e-visumportalen och normalt tar processen max 30 min.

Four Seasons Resort öppnar i Muscat, Oman

En av världens lyxigaste hotellkedjor, Four Seasons Resort och Private Residences Muscat öppnar nu upp i Oman, i huvudstaden Muscat.  Anläggningen kommer att ha en urban stil, med en fantastisk  havsutsikt och med Hajar-bergen i bakgrunden. Den kommer att bestå av 200 rum och sviter, en privat strand och fem restauranger. Det kommer att finnas både inomhus- och utomhuspooler, och turister kommer att få ytterligare en femstjärnig resort att bo på när de besöker Oman. Det är en familjevänlig resort med barnklubb, massor av vattensportaktiviteter och tonåringarna kommer också att ha ett eget nöjesområde. Utöver hotellet ska 100 privata bostäder byggas för turister som vill ha ett lyxigt boende året runt. Se pressmeddelandet från Four Seasons här

VIVA Cruises erbjuder flera korta kryssningar i Europa i sommar

Du kan uppleva mycket på fyra dagar. VIVA Cruises erbjuder nu flera korta kryssningar, 4 nätter, vilket gör att du kan uppleva flera europeiska städer på kort tid. Du kan välja mellan att börja i Frankfurt för att segla längs floden Rhen eller starta i Coblenz för att uppleva den vackra naturen, pittoreska vingårdarna och det historiska myllret längs Mosel.  Mer information hittar du här här

Och om du har en hel vecka som du kan ta ledigt i sommar rekommenderar vi att ta turen längs Seine med start i Paris eller Lyon. Seine och Normandie där du upplever Las Andelyes, Rouen och Le Havre. Eller vackra Provence, där du seglar förbi Viviers, Arles, Martigues och Avignon. Här har du en länk till alla kryssningar under sommaren.

När du seglar med VIVA Cruises behöver du inget negativt PCR-test när du checkar in om du är vaccinerad, dvs om du har fått vaccin gånger två och en booster, eller haft covid-19 och tillfrisknat. Om du inte har det måste du ha ett negativt antigentest som är taget 24 timmar innan du går ombord. Reglerna finns på hemsidan och uppdateras löpande.

www.viva-cruises.com/en

Om United Spirit Nordic

Som ett representationskontor är vårt mål att inspirera människor att resa. Genom PR, försäljningsaktiviteter och marknadsföring hjälper vi globala varumärken inom t.ex. turism, hotell, livsstil och luftfart att uppnå sina mål. Genom proaktiva tillvägagångssätt, baserat på år av praktisk erfarenhet, lyfter vi fram kundernas fördelar, stärker deras rykte och förbättrar deras försäljning. Den nordiska resebranschen är vår specialitet. Vi skapar förbindelser mellan våra kunder och den nordiska resebranschen, resemedier och influencer. Vårt huvudkontor finns i Köpenhamn, Norden är vårt hem och Världen är vår lekplats.

Christine Engen
CEO & Creative Director