2022-04-12 11:49Pressmeddelande

Resenyheter från United Spirit Nordic

Jakes Octopussy Bungalow, JamaicaJakes Octopussy Bungalow, Jamaica

Flera länder tar nu bort kravet på ett negativt PCR-test vid ankomst, förutsatt att du är helt vaccinerad med antingen 2 eller 3 doser. Detta gör inte bara resan billigare, utan också enklare. Ett papper mindre att tänka på, eller en app att visa upp, och ett steg närmare en normalitet för resenärer.

Vi har också varit ute och rest. Christine var på en blixtvisit till Jamaica i höstas men fick se mer eller mindre hela ön. Och i förra veckan fick hon uppleva lite av Saudiarabien. Det är ett stort land, och kräver antingen flera resor eller en längre tid i landet. Men det var en upplevelse som var helt annorlunda än förväntat. Vänliga, välkomnande människor, unik natur, spännande  historia i Alula och en positiv upplevelse i Jeddah med besök på Beach Club och i gamla stan. En autentisk arabisk upplevelse på det positiva sättet.

Och Patrick har precis kommit hem från Oman.  Ett mindre land, men med fina upplevelser från delfiner i havet till stjärnhimlar i öknen och unika bergsområden där du kan vandra, klättra och utmana både dig själv och naturen. Oman hinner du med på en vecka.

Här är några uppdateringar från våra destinationer som vi hoppas att du kan inspireras av.

Jamaica firar 60 år och de flesta restriktionerna på ön är borttagna

I år firar Jamaica 60 år som självständigt land. Spritt under året kommer det finnas ett antal olika aktiviteter med fokus på musik, mat och kulturevenemang. Den stora självständighetsdagen infaller den 6 augusti, där Jamaica firar att landet blev självständigt från Storbritannien. Den här dagen kan du uppleva den fantastiska  Jamaica Festival, med en stor parad av traditionell musik, vara med på finalen av World Reggae Dance och många fler evenemang.

Jamaica har också uppdaterat sina inreseregler och lättat på restriktionerna på ön. Från och med 1 mars behöver du inte längre fylla i något anmälningsformulär. Det du behöver är ett negativt antigentest eller PCR-test taget 3 dagar innan resan, oavsett vaccinationsstatus. Barn under 12 år behöver inte visa ett negativt test. De har också tagit bort sina turistkorridorer och alla kan nu röra sig fritt över hela ön så länge de följer reglerna om socialt avstånd och munskydd där så krävs.

Hotel Karibuni, St.Martin

St Martin introducerar ny hemsida samtidigt som reserestriktionerna lättas upp

Saint Martins turistbyrå presenterar nu sin nya uppdaterade webbplats,  www.st-martin.org,  för att öka destinations synlighet och stärka dess övergripande marknadsnärvaro samtidigt som man kommer att återgå till att tillåta personer som fått sin boosterspruta eller två doser av de godkända vaccinerna,  två veckor eller mer före resan, att komma in i landet utan att behöva testa sig. Personer som har återhämtat sig från Covid-19 (upp till 9 månader efter infektion) kommer också att tillåtas resa in i landet utan att kräva en test. Samt att man tar bort kravet att bära mynskydd på offentliga platser.

Lanseringen av den nya webbplatsen är en del av Saint Martins kommunikationsstrategi och blir det ledande marknadsföringsverktyget som finns tillgängligt på fyra språk (engelska, franska, spanska och portugisiska), med ett brett utbud av bilder från ön som ger en enastående användarupplevelse. Hemsidan erbjuder en praktisk guide fylld av användbar information som hjälper kunden att förbereda sig för sin resa, ner till de minsta detaljerna.

Maraya, Alula

Saudiarabien tar bort kravet om PCR test vid ankomst

Saudiarabien lättar nu på alla restriktioner i förbindelse med Covid-19 då de har lyckats att vaccinera nästan hela befolkningen, 99 % av befolkningen över 12 år är färdigvaccinerad . Vid inresa behöver du inte längre en PCR-test, de har tagit bort listan med röda länder och regler om om socialt avstånd  är borttaget i hela landet inkluderat Mekka och Medina. Munskydd ska endast användas inomhus på offentliga lokaler.

När du ansöker om turistvisum betalar du en mindre avgift för en sjukförsäkring för Covid-19, så både Visa och försäkring kommer att kosta ca. SEK 300.  Turistvisum kan enkelt erhållas genom e-visumportalen och normalt tar processen max 30 min.

Oman kystlinje

Oman kuststräcka

Så är det enklare att resa till Oman igen

Kravet om en PCR test är borttaget för alla som är färdigvaccinerade, munskydd är bara obligatoriskt på offentliga lokaler inomhus och hotellen opererar igen med 100 % kapacitet. Oman är återigen en destination som är tillgänglig för alla. Det är enkelt att flyga dit med antingen Emirates eller Qatar Airlines som har många bra avgångar och byte behövs bara göras till Muscat eller Salalah.

Desert nights camp, Oman

Oman är ett land med många facetter – visste du att du kan utöva bergsklättring, köra offroad i jeepar, fjällvandra, cyckla mountainbike i bergen, göra en grottvandring, åka snowboard, paragliding, spela golf, rida på kameler och campa, allt i Oman. En av våra favoriter är att tillbringa natten ute i öknen, i ett tältläger. Ett par nätter i Wahiba Sands öken tillsammans med ett par nätter i Hajarbergen är den ultimata Omanturen, och sedan avslutar du resan i Muscat på det lyxiga hotellet The Chedi Muscat.

www.hudhudtravel.com

www.experienceoman.com

www.ghmhotels.com/en/muscat/

MS Seaventure

VIVA Cruises startar med expeditionskryssningar i Nordsjön och Grönland.

VIVA Cruises startar under våren 2022 med nya program för expeditionsfartyget SEAVENTURE. Från april till oktober kommer fartyget att segla på flera rutter i norra och västra Europa och ett par arktiska planer står på programmet. "Coastal Magic" är en 7-nätters kryssning som utgår från Dublin, seglar längs kusten till Edinburgh. Den fortsätter sedan till norden, och kommer att ha turer som inkluderar Spetsbergen. Höjdpunkten är förmodligen "Eternal Ice of the Arctic" – en 24-dagars seglingsrutt som går från Bremerhaven via Shetlandsöarna, norra Skottland och sedan till Grönland. Gästerna kommer att kunna uppleva allt från imponerande glaciärer och isberg i Diskobukten, till fläckiga knölvalar, vikvalar och finvalar på sommaren. "Beauty of Scandinavia" kommer att segla till några av de vackraste städerna här i Norden som Oslo, Göteborg och Köpenhamn. Ett av de sista turerna på säsongen är en 22-dagars resa från Bremerhaven längs de franska, spanska och portugisiska kusterna ner till Kanarieöarna där resan avslutas i Santa Cruz de Tenerife.

När du seglar med VIVA Cruises, så behöver du inte ha en negatic PCR test när du chekcar in om du är färdigvaccinerad, dvs att du har två vaccinationer och en booster, eller haft Covid-19 och blivit friskförklarad. Om du inte har det så behöver du uppvisa en negativ antigen test taget max 24 timmar innan du går ombord. Reglerna finns på på hemsidan och uppdateras löpande.

www.viva-cruises.com/en

Om United Spirit Nordic

Som ett representationskontor är vårt mål att inspirera människor att resa. Genom PR, försäljningsaktiviteter och marknadsföring hjälper vi globala varumärken inom t.ex. turism, hotell, livsstil och luftfart att uppnå sina mål. Genom proaktiva tillvägagångssätt, baserat på år av praktisk erfarenhet, lyfter vi fram kundernas fördelar, stärker deras rykte och förbättrar deras försäljning. Den nordiska resebranschen är vår specialitet. Vi skapar förbindelser mellan våra kunder och den nordiska resebranschen, resemedier och influencer. Vårt huvudkontor finns i Köpenhamn, Norden är vårt hem och Världen är vår lekplats.

Christine Engen
CEO & Creative Director